През 2005 г. българите са изпили средно по 157 литра безалкохолни напитки. Това е с 20 литра, или 14%, повече на глава от населението в сравнение с 2004 г., показват данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки у нас.
На пазара са реализирани общо 1,21 млрд. литра безалкохолни напитки, които по цени на дребно са за близо 870 млн. лева. Делът на безалкохолните напитки в общото потребление на всички видове напитки на пазара нарасна от 57,5% на 60%.
И през 2005 г. потреблението на бутилирани води се развиваше доста динамично.
Делът на бутилираните води сред всички видове напитки достигна 25% и 42% сред останалите безалкохолни напитки, което ги прави лидер сред тях за първи път, изпреварвайки с 1% газираните напитки по изпити литри на глава от населението. Увеличението в потреблението им е с 21% и е с 90 млн. литра в повече, като на глава от населението достигна 66 л. На пазара има над 45 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в голямо разнообразие от опаковки. Потреблението на води в галони от 19,4 литра за офиса и дома е нараснало с 37%.
Потреблението на газирани напитки достигна 491 млн. литра, или средно 64 литра на човек. Това е с 8% по-високо от предходната година. Групата “колови” напитки държи лидерски позиции с дял от 29%. Напитките тип ”лайт” изненадаха пазара с 73% ръст.
Потреблението на плодови сокове и нектари през 2005 г. достигна 9 литра на глава от населението и е с 7,6% повече от предходната. Конкуренцията в този сегмент непрекъснато се увеличава, но на българските производители се дължат 89% от продажбите.
Обемът на потребление на негазирани напитки през 2005 г. достигна 132 милиона литра, което с 16% по-високо от предходната. Потребителят у нас продължава да проявява интерес към негазираните напитки и пуншове, чийто обем расте с 30%.
Увеличено е потреблението на студен чай със 130%, а на спортните и енергийните напитки с 24%. Техният общ пазарен дял е 0,9%.
Цените на безалкохолните напитки през 2005 г. като цяло са нараснали с около 3% в сравнение с предходната година. Причина за това са по-високите цени на горивата и електроенергията, на транспортните разходи и опаковките, посочват от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.