IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Консумацията на бира през 2005 г. се повиши въпреки дъждовното лято

През 2006 г. при хубаво време през лятото може да се очаква ръст на потреблението от 4-5% и преминаване на границата от 5 млн. хектолитра за една година

17:11 | 12.01.06 г.
Автор - снимка
Създател
Консумацията на бира през 2005 г. се повиши въпреки дъждовното лято

Консумацията на бира в България през 2005 г. достигна 4,78 млн. хектолитра, показват предварителните данни на съюза на пивоварите в България, като се повишава с един процент в сравнение с предходната 2004 г. "Въпреки повишаването на акциза на пивото и студената пролет и дъждовното лято, българинът пиеше бира и през миналата година", каза председателят на управителния съвет на съюза Владимир Иванов след днешното годишно събрание.

Членове на съюза са почти всички пивоварни в България, както и предприятия, осугуряващи суровини и технологично оборудване за сектора.

През 2004 г. бяха реализирани общо 4,73 млн. хектолитра бира. В началото на 2005 г. акцизът върху бирата бе повишен с 50%. "При бирата и стотинките оказват голямо влияние и това бе сериозен фактор за спиране на растежа на потреблението", допълни Иванов. Консумацията на пиво на глава от населението през миналата година е 61 лв.

Според Иванов през 2006 г. при хубаво време през лятото може да се очаква ръст на потреблението от 4-5% и преминаване на границата от 5 млн. хектолитра за една година. "Все още обаче сме далече от изпитите над 7 млн. хектолитра бира през рекордната 1990 г.", констатира Владимир Иванов.

Най-много бира през 2005 г. е продадена от "Каменица" АД, следвана от "Загорка" и "Карлсберг България", които общо държат 78,45% от пазара на бира в страната.

Около 33% от продажбите през миналата година се падат на PET опаковки. "Потенциалът за растеж на пазара на тези опаковки е почти изчерпан, най-много делът да нарасне с 2-3% в следващите години", каза още Иванов.

Направените през миналата година инвестиции в сектора са 73,13 млн. лв., като водач в тази листа е "Карлсберг България" АД, инвестирало 32 млн. лв. в двете си пивоварни в Шумен и Благоевград. Инвестициите на другите големи в бранша през годината са съответно: "Каменица" АД - 15 млн. лв., "Загорка" АД - 13,65 млн. лв. и "Болярка - ВТ" - 7,9 млн. лв. Целият пивоварен сектор е платил над 180 млн. лв. данъци през годината.

Данните показват, че и през миналата година инвестиционната активност от страна на пивоварните е била висока и това според Владимир Иванов се дължи основно на приближаващата конкуренция на производители от ЕС, която ще дойде след присъединяването на страната ни към съюза. През 2005 г. продължи концентрацията на пивоварната промишленост, като бе затворено "Плевенско пиво".

Средата в пивоварния бранш в България е силно конкурентна, а производителите поддържат високо качество и богат асортимент - над 60 светли и тъмни пива, като шест от марките са лицензни. Бирата в България е една от най-евтините в Европа със средна цена за един литър от 0,98 лв. и средна цена за бутилка от 0,5 л. - 0,48 лв.

През миналата година от страната е било изнесено символично количество бира - около 19 967 хектолитра. Това според Иванов се дължи на консерватизма на потребителите на бира и лоялност към местните марки почти навсякъде по света.

На годишното събрание бяха направени промени в Управителния съвет на Съюза на пивоварите в България, като в него влизат генералните директори на "Каменица" Йохан Де Смет Ван Дам и на "Загорка" Ян Дерк ван Карнебеек, от съвета излизат предшествениците им Андреас Зеемюлер и Димитър Алексиев.

През 2006 г. ще бъдат отбелязани 125 г. пивоварна промишленост в страната, както и 50 г. пивоварна наука. В София ще бъде проведена среща на съвета на Европейската пивоварна конвенция.

Продажби на бира през 2005 г. и инвестиции:

 

Пивоварни Хектолитри бира

Пазарен дял %

 Инвестиции Млн. лв.
“Каменица” 1448005 30,29 15
“Загорка” 1414656 29,6 13,65
“Карлсберг България” 887063 18,56 32
“Болярка – ВТ” 378223 7,91 7,9
“Ломско пиво” 74985 1,57 0,85
“Агрима” 14781 0,31 0,08
“Пивоварна София” 7000 0,15
“Тримекс сервиз” 238 0,005
Други *555049 11,61 **3,65
Общо 4780000
73,13

*"Леденика и ММ" и други пивовари, които не представят официални данни в съюза

** Други членове на съюза

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:55 | 12.01.06 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още