IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Банки: Повишено внимание при теглене на пари от банкомати по празниците

Доза предпазливост никога не е излишна: преди да се използва даден банкомат, препоръчително е картодържателят да се огледа наоколо

13:49 | 20.12.05 г.
Автор - снимка
Създател
Банки: Повишено внимание при теглене на пари от банкомати по празниците

При теглене на пари от банкомат е добре клиентите да обърнат внимание дали машината носи поне един от следните знаци: БОРИКА, MasterCard, Cirrus/Maestro, Visa, Visa plus, препоръчват експертите на HVB Bank Biochim и Хеброс Банк с цел предпазване на картодържателите от потенциални неудобства по време на празниците. Коледните и Новогодишните празници традиционно са свързани с повече покупки, което води до увеличаване на броя транзакции с карти на банкомат или при търговци.

Доза предпазливост никога не е излишна: преди да се използва даден банкомат, препоръчително е картодържателят да се огледа наоколо. Ако машината не е на видно място или не е добре осветена, по-добре да се използва друга,“ се казва в препоръките.

Сред другите препоръки са:

  • Вземете приятел със себе си – особено през нощта!

  • Ако някой чака зад Вас, застанете пред екрана на банкомата, за да не се вижда какви операции извършва.

  • Веднага след като машината ги подаде, клиентът трябва да вземе картата си, парите и разписката (която да се запази поне известно време). Броенето на парите може да се направи по-късно.

  • Ако клиентът забележи някой или нещо подозрително, е по-добре да прекъсне операцията. Ако някой го/я следва след като извърши тегленето, картодържателят трябва да се насочи към оживено и осветено място.

  • Повечето банкомати са на разположение 24 часа, но има машини, които са достъпни само в работно време. Затова за сигурност, особено по време на празниците, е добре тегленето да се планира предварително.

  • За кредитни карти на повечето банки – при три пъти въведен грешен ПИН, картата се блокира за операции на банкомат, но може да се използва за всякакви операции на ПОС терминали (при търговци или за теглене на пари в брой в клон на банка).

Много е важно да се знае, че основание за плащане може да е само номерът на картата, без самата тя да е налична. Това предразполага към извършване на измами. От банките дават следните правила за безопасно теглене на пари от банкомат:

  • Ако някой Ви поиска PIN, това е сигурен знак за подготвяна измама.

  • Не споделяйте с никого Вашия PIN. Той служи за идентификация на картодържателя само по електронен път и като набор от цифри е известен само на картодържателя. Той не присъства в база данните на банките и по тази причина не може да бъде идентификация за клиента нито пред неговата банка, нито пред БОРИКА. Най-добре е PIN – а да се научи наизуст и да не се записва на нещо, което се държи в портмонето и още по-малко – на самата карта.

  • Погрижете се да имате записан на винаги достъпно място пълния номер на картата си, нейната валидност, картовата си сметка, както и телефонните номера за връзка при нужда, които банката, издала картата, предоставя – това са телефоните на Картовия център на банката и на Националния картов оператор БОРИКА.

  • В случай, че при опит за транзакция картата на клиента остане блокирана в банкомата, той трябва възможно на-бързо се свърже с Картовия център на съответната банка, за да я блокира. Извън работното време на Картовия център, може да се звъни в БОРИКА. Колкото по-бързо бъде блокирана картата, толкова по-малки са рисковете от ощетяване.

  • При транзакция, преди клиентът да постави картата си в процепа на банкомата, той трябва да провери за наличие на чуждо тяло в него, монтирани допълнителни устройства или за някакви други механични манипулации на банкомата. При най-малкото съмнение за нещо подозрително, е по-добре да се потърси друг банкомат.

  • Никога клиентът не трябва да се обажда на телефонни номера на мобилни телефони, посочени на бележки върху банкоматите. Могат да се използват само предоставените от банката телефони.

Поради възможности от технически грешки (дублиране на транзакцията) или поради некоректността на някои търговци, както и във всеки друг случай, когато клиентът е ощетен, той има право да оспори дадено плащане и да предявите искане за възстановяване на сума – така нареченияchargeback”.

Има различни срокове, за различните случаи, в които можете да се предявиchargeback. Всяко едно искане за възстановяване на сума следва да се подкрепи с доказателства. Ето защо е добре да се пазят всички квитанции, които клиентът получава от търговците или от банкомат поне до получаване на следващото извлечение.

Ако клиентът изгуби или му откраднат картата, той трябва незабавно да уведоми банката си по телефон, факс или телекс, като съобщи името си и номера на картатаКолкото по-бързо картодържателят установи, че картата му е открадната или изгубена, и колкото по-бързо уведоми банката за това, толкова по-бързо банката ще блокира картата, за да предпази от нарушения и злоупотреба.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:07 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още