IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Стигна ли българската авиация „златните" си години

Сериозно развитие в положителна посока отчитат карго превозите и санитарната авиация

15:34 | 12.03.16 г. 13
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Водещият на предаването <a href="http://www.bgonair.bg/avioshou" target="_blank"><strong>"Авиошоу"</strong></a> на телевизия Bulgaria ON AIR Александър Богоявленски получи награда от Асоциацията на българските авиокомпании за журналистика в областта на Авиацията.<em> Снимка: Bulgaria ON AIR</em></p>

Водещият на предаването "Авиошоу" на телевизия Bulgaria ON AIR Александър Богоявленски получи награда от Асоциацията на българските авиокомпании за журналистика в областта на Авиацията. Снимка: Bulgaria ON AIR

При превозените пътници с чартъри през миналата година е отчетен спад от 10,8% до 103,8 хил. души. Пътниците, превозени с чартърни полети на български авиокомпании, обаче се увеличават с 19,6% до 55 хил. души. При чуждестранните чартъри има спад на пътниците от 30% до 49 хил. души.

Изпълнителният директор на летището Христо Щерионов посочи, че ръстовете в пътникопотока в голяма степен се определят от развитието на нискотарифните превозвачи. Очертава се до да е бурно през тази година заради заявените намерения от Ryanair да осъществява полети от и до София. В момента се водят преговори с авиокомпанията за таксите и се уточнява от кой терминал ще лети тя, тъй като сутрешното разписание на Терминал 1, откъдето летят нискотарифните компании, е запълнено, обясни той.

Щерионов допълни, че летището прилага гъвкава политика при определянето на таксите и стимулира онези превозвачи, които генерират нов трафик, т.е. добавят маршрути, и разширяват капацитета на съществуващите.

Черноморските летища

Тенденцията Летище Варна да генерира около два пъти по-малък пътникопоток в сравнение с Летище Бургас се запазва, коментира Станислав Станулов. Общият брой на пътниците, обслужени от двете летища, достига над 3,5 млн. души за 2015 г., като там обаче преобладават превозите с чартърни полети заради туризма. Все пак тенденцията е чартърит еда намаляват за сметка на превозите с редовни международни полети, обясни той.

През миналата година общият брой на обслужените пътници от двете летища намалява с 4 на сто спрямо 2014 г. заради по-слабия туристически сезон, показва статистиката на асоциацията. Превозените с български авиокомпании пасажери са почти 1,1 млн. души и намаляват с 14,6% на годишна база, а с чуждестранни – почти 2,5 млн. души, като намаляват с 0,8%.

С чартърни полети са превозени общо почти 2,5 млн. души, което представлява спад от 6% на годишна база. Пътниците, пристигнали или заминали с редовни международни полети, почти 1,1 млн. души, което е с 0,6% повече.

Превозените от български авиокомпании чартърни пасажери са почти 1,04 млн. души, което е с 3% по-малко спрямо предходната година. При чуждестранните чартъри пътниците достигат над 1,45 млн. души, което е с 8,1% по-малко спрямо 2014 г.

Данните показват, че чуждестранните авиокомпании доминират на морските ни летища при редовните международни линии. Превозените от тях пътници през миналата година са почти 1,03 млн. души, като това представлява приблизително 12% ръст за годината. Превозените от български авиокомпании пасажери са 45 хил. души, като за годината е отчетен спад от 69%.

Карго и специализирани полети – секторът продължава да се развива

По думите на Станислав Станулов карго флотът на България постепенно възвръща силата си отпреди 2007 г., като успешно работи в Европа благодарение на опита си, а не на евтините самолети.

Авиокомпаниите за превоз на товари оперират с 10 самолета. През миналата година „Карго еър“ са купили два самолета и обмислят закупуването на още един, коментира Станулов.

Стабилно се развива и „Авиостарт“ - компанията за бизнес полети, но тя оперира най-вече в чужбина. Заради тенденцията за ръст на бизнес полетите компанията планира разширяване на парка.

„Хели ер“, която от 2-3 години развива санитарна авиация и в България, е осъществила през тази седмица пробен полет от новата хеликоптерна площадка на болница „Св. Анна“ в София. В момента три столични болници разполагат с хеликоптерни площадки, а авиокомпанията има две машини и обучен персонал, включително и 2-ма парамедици.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:13 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

10
rate up comment 0 rate down comment 0
Илко
преди 8 години
При 70 км ограничение на "магистралата" ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 0 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Линия София - Пловдив е добро. Мисля, че докато се чекнеш на летището аз с колата вече ще съм на входа на Пловдив.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 0
Илко
преди 8 години
Благодаря ти , не знаех , че ги е имало по-време на "мизерният" комунизъм !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
А ти летял ли си с някоя друга авиокомпания, да ми кажеш, коя е тази, която ти дава нещо повече от миризлив сандвич? Че ми станА интересно.И изобщо ти да пътуваш ли си тръгнал или на ресторант? Цената в момента е царица, всички натискат цените надолу и от там всякакви екстри като хранене и прочие се свеждат до минимум. Ако някога самолета е бил нещо като луксозна услуга, в която се е държало на обслужване, в момента все повече се превръща в масова услуга, и трябва да е ДОСТЪПНА и това го разбират всички авиокомпании. А кое в 200 евро за двупосочен билет ти се вижда скъпо, след като автобуса по същата дестинация е да кажем 80 евро, не ми е ясно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 2
lozkhris
преди 8 години
Можеш ли конкретно да кажеш как точно е по-висок стандартът на БЕър?! 200 евро за билет и един миризлив сандвич за 2 часа полет, при това подкрепен само с газирани, евтини напитки?! Менюто в бизнес-класата не се е променило от години...Ти летял ли си с някоя друга авиокомпния изобщо?! Цена от 180 лв за двупосоен полет до Варна да не би да е нормална?! Когато и Уизеър летяха, цените бяха два пъти по-ниски. Сега - тотален монополизъм и никакъв контрол. Къде са полетите до Сингапур, JFK, Йоханесбърг, каквито имаше по време и малко след настъпването на демокрацията?! Единственото нещо, в което БЕър са добри са пилотите - наистина са безупречни. Другото е пълен смях
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 18 rate down comment 23
Илко
преди 8 години
Да не би да са пуснали линиите София - Стара Загора , София - Видин , София- Горна Оряховица? Ай по-полека , че още не сме стигнали "бедността" от комунизма!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 11 rate down comment 19
ing5rov
преди 8 години
Ти не забелязваш май , че Инвесторът няма особено висока оценка за интелектуалното ниво на читателите си...Впрочем , като се има предвид нивото на *** , въобще не е за чудене.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 18
serafima
преди 8 години
Материалът е доста нескопосно написан. Бодряческите тези са изцедени от пръстите, освен другите грешки, например: "Пътниците, превозени с чартъри, достигат малко под 2,6 млн. души с 6,2% по-малко в сравнение с 2016 г." - сега сме в началото на 2016 г. и тя не може да бъде база за сравнение. Друго "При превозените пътници с международни полети от и до България през миналата година ръстът спрямо 1989 г. достига 16 на сто.", което вероятно трябва да им дава основание не за стигане, а за "връщане към златните години" - става дума за минал период, 1089 г. НО след тази година близо 2 милиона българи напуснаха страната и пътуват непрекъснато, международните връзки се развиха невероятно, а у нас за 26 г. само с 16% се е повишил броят на превозените пътници.За другите проблеми да не говорим. И те не говорят. Така е по-лесно, особено за лапнишараните.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 3
mrynmryn
преди 8 години
Нямахме ли проблем с намирането на нови пилоти? Тъй като повечето от сегашните са пред пенсия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 23 rate down comment 1
moviestar4
преди 8 години
Това е добра новина за икономиката на България. Предвид очаквания голям ръст на туристи мисля, че догодина резултатите може и да са още по-добри. Радвам се, че нещата се подобряват, защото авиацията носи изключително много приходи на една държава, а и когато тя е силна е предпочитана от по-развитите страни. Alee, не знам дали е златна, но за мен определено се справя добре. България ер често може да се конкурира по цени и с нискотарифни компании, но предлага значително по-висок стандарт на услугите. Точно заради това, когато имам възможност летя с тях.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още