Компании от Швейцария търсят възможности да изнесат част от производството си в други страни, за да компенсират поскъпването на националната валута. Една от възможните дестинации е И България, коментира в интервю за телевизия Bulgaria on Air посланикът на Швейцария у нас Денис Кнобел.
През януари централната банка на Швейцария премахна ограничението на курса на франка спрямо еврото, което доведе до рязко поскъпване на швейцарската валута. Няколко седмици по-късно франкът поевтиня спрямо еврото и долара, но остана на по-високи нива в сравнение с обменните курсове преди решението на институцията.
Повечето малки и средни компании в Швейцария очакват износът им да бъде засегнат в резултат на силния франк, показва тримесечното проучване на Credit Suisse и Switzerland Global Enterprise от април.
Кнобел коментира, че Швейцария има силно присъствие в България. Предприятия в страната ни откриха редица големи швейцарски компании, като АВВ, Nestle, Trisa и други, както и много малки и средни фирми.
“За експортно ориентираните компании предизвикателството е да намерят начин да повишат производителността и конкурентноспособността на продуктите си. За един ден продуктите поскъпнаха с 20%. Така че те търсят такъв тип пазари, в които могат да аутсорснат част от производството, а другата част да оставят в Швейцария. Продуктът остава швейцарски, но част от производството може да стане в България. Това работим в момента”, посочи Кнобел.
Според него България има добра индустриална база и потенциал за развитие на машиностроенето и индустриалното производство – две от силните страни на швейцарската икономика.
Цялото интервю вижте във видеото!