IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

78% от българите предпочитат родните стоки пред вносните

08:07 | 29.04.05 г.
Автор - снимка
Създател
78% от българите предпочитат родните стоки пред вносните
До 10 на сто можем да увеличим БВП, ако подкрепим нашето производство


78% от градското население предпочита българските стоки пред вносните. Още повече - 88 на сто смятат, че родната продукция не е по-лоша от чуждата. 71% пък се опитват да купуват наши стоки възможно по-често. Произходът на продукта е без значение само за една четвърт от гражданите. Това сочи проучване на "Галъп" от април. То бе огласено вчера по повод кампанията на финансовото министерство "Избери българското", която започва утре и цели да стимулира търсенето, потреблението и износа на български стоки.

Предимно хората между 18 и 29 г., мъжете с висше образование и работещите предпочитат вносни стоки. Обратната тенденция пък важи предимно за жените, хората над 40 г. и тези с по-ниски доходи.
71% от запитаните не смятат, че българските стоки са с ниско качество, но пък половината са недоволни от опаковките, сочи изследването. На въпроса дали българските стоки са евтини мненията са 50 на 50. 88% пък вярват, че ако купуват такива продукти ще се намали безработицата в България.

Под българска стока трябва да се разбира всичко произвеждано от български работници, независимо от това дали собственикът е българин, уточни финансовият министър Милен Велчев. Ако българските стоки се предпочитат пред вносните, брутният вътрешен продукт може да се увеличи от 5 до 10%, ще се повишат заетостта и приходите в бюджета, допълни той.

Велчев очаква и от потреблението на повече родни продукти да намалее бюджетният дефицит. В момента вносът на стоки надвишава с 1 млрд. лв. износа. Финансовият министър обаче уточни, че инициативата е само пожелателна и не предвижда субсидии за родните производители, които да ги защитят от по-евтиния внос, например от Китай.

Целта на кампанията е да обясни, че купуването на български стоки е изгодно поведение, т.е. ако потребителят похарчи например 100 лв. за родна продукция, 5 лв. ще се върнат при него, обясни социологът Андрей Райчев от "Галъп". Нагласата към потреблението на българските стоки е позитивна като цяло и целта на кампанията е тя да става поведение, допълни той. Инициативата се подкрепя от Съюза на издателите и Съюза на националните електронни медии.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:48 | 12.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още