Дружеството "Магистрала Тракия" става концесионер за 35 години на републиканския път Калотина - Софийски околовръстен път, северна дъга - Оризово - Стара Загора - Нова Загора - Ямбол - Карнобат - Бургас.
Договорът ще влезе в сила след като по него се произнесе Комисията за защита на конкуренцията, Евростат и бъде подписано кредитно споразумение с банките, които ще финансират проекта, съобщи министърът на регионалното развитие Валентин Церовски.
По думите му това ще стане до няколко месеца и след това в срок от четири и половина години България ще има автомагистрала от граница до граница.
За 35 години държавата ще получи 3,846 млрд. лв. концесионно възнаграждение. Така всяка година в агенция "Пътища" ще влизат допълнително по 168 милиона лева, добави министър Церовски. За срока на концесията ще бъдат платени и 706,144 млн. евро данъци, както и през държавната хазна ще бъдат обслужени 3,654 млн. евро ДДС, информира министърът.
Целият този потенциал ще генерира нов тип икономика по протежението на магистралата, добави той.
В първия етап на автомагистралата от София до Бургас ще бъдат инвестирани 590 милиона евро, а във втория етап - от Калотина до София - 125 милиона евро, съобщи Валентин Церовски. Държавата ще подпомогне първоначално проекта със 168 милиона евро, но тези пари ще бъдат върнати с лихви, които няма да ощетят България, добави министърът.
Фирмата "Техноекспортстрой" ще разпредели за тези години печалба от 481,354 млн. евро, а дружество "Автомагистрали" - 501,411 млн. евро. Ако двете фирми, които от българска страна участват в "Магистрала Тракия" бъдат извадени от забранителния списък за раздържавяване, тези суми ще се отчитат в приватизационните планове, каза министър Церовски.
Тежестта на т.нар. приходи на този проект ще бъде поета в размер на 57,99 процента от чужди превозни средства преминаващи през магистралата, посочи Валентин Церовски. Министърът каза, че основният ангажимент на българските политици е да придвижват развитието на държавата напред.
Шофьорите ще плащат такса от 2,5 евроцента за километър, съобщиха от МРРБ.
Новите отсечки ще струват средно по 2,7 милиона евро на километър и това е най-ниската цена в Еврозоната, посочи министър Валентин Церовски. 51 процента от капитала на "Автомагистрала Тракия" се държи от португалските фирми, а останалото от двете български компании.
Договорът предвижда рехабилитация на платното да се прави на десет години и за по-чести ремонти ще се дължат неустойки. Забавянето на строителството също ще се санкционира и неустойките ще са от 10 000 евро до 83 333 евро на ден.
Максималната неустойка е 10 милиона евро, каза министър Церовски.
Новите отсечки по магистрала ще бъдат - Северната дъга на София от 22,482 км. Стара Загора-Нова Загора - 31,800 км. Нова Загора - Ямбол - 35 697 км. Ямбол-Карнобат - 49,080 км. и Калотина - София - 48 100 км. Строителството ще започне със Северната дъга на околовръстното шосе на София.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.