Консултантската компания заключава, че причините за налагане на системни финансови корекции са нарушения, свързани с обществените поръчки, недостатъчна одитна пътека, слабости в системите за контрол, недопустими разходи по проектите, неизпълнение на заложените дейности или непостигане на заложените резултати.
Компанията препоръчва засилване на контрола с цел навременно идентифициране на нарушенията, унифициране и стандартизиране на правилата и критериите на различните оперативни програми по отношение прилагането на нормативните изисквания и на правилата за налагане на финансови корекции, както и мерки за ограничаване на нарушенията по обществени поръчки.
Препоръчва се също така Агенцията за обществените поръчки да подготви стандартизирана тръжна документация в зависимост от вида и обекта на процедурите, както и да разшири обхвата на предварителния контрол и да въведе механизъм за определяне на прогнозната стойност на поръчките от възложителите.
Друга мярка за ограничаване на финансовите корекции е пълното електронизиране на процеса по кандидатстване и отчитане на проекти, въвеждане на опростени форми за отчитане на разходи, изготвяне на процедурен наръчник, промяна на методологията за определяне на възнагражденията на екипите по проектите, изграждането на публичен регистър на инвестициите като част от информационната система за наблюдение на структурните инструменти на ЕС, както и ежегодно електронно деклариране за състоянието на инвестицията.
Според оптимистичната прогноза на консултантската компания общият размер на финансовите корекции спрямо изплатената безвъзмездна финансова помощ по оперативните програми ще достигне 255,8 млн. лева, което представлява 1,6% от общия бюджет на безвъзмездната финансова помощ за стария програмен период (2007-2013 г.).
Реалистичната прогноза е за финансови корекции в размер на 320,4 млн. лева, или 2% от общия бюджет на безвъзмездната финансова помощ, а песимистичната – за 417,1 млн. лева, или 2,7% от бюджета на програмите.