Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) проверява шестте най-големи търговски вериги у нас ("Метро Кеш & Кери България", "Билла България", "Кауфланд България", "Хит Хипермаркет", "Максима България" и "Пикадили") дали спазват ангажиментите си във връзка с обещанието, поето пред регулаторa, да премахнат част от клаузите в договорите си, които им позволяваха практики на нелоялна конкуренция. Това съобщиха от пресцентъра на антимонополното ведомство.
"В рамките на определения с решението срок, страните предоставиха исканите от Комисията данни за предприетите действия за изпълнение на поетите от тях задължения. С оглед безсрочния характер на поетите ангажименти, комисията упражни своите правомощия за последващ контрол и изиска информация за тяхното изпълнение след постановяване на решението за поемане на задължения. Сигнали относно цитираните ангажименти могат да бъдат подавани и от заинтересуваните лица", казва се в официално съобщение на КЗК.
Припомняме, че през лятото на 2012 г. КЗК устнови наличието на некоректни клаузи в договорите на тези големи вериги с техните доставчици, свързани преди всичко с ценообразуването на доставяните стоки. Тогава експертите от КЗК установиха, че ситуацията "създава задължения и ограничения за доставчиците в рамките на отношенията им с веригите".
На 19 юли миналата година КЗК излезе с официално становище, че "едновременното и успоредно присъствие на тези клаузи в договорите на различни търговски вериги с едни и същи доставчици би могло да доведе до възникване на съзнателна координация в поведението на предприятията".
“Чрез подобна съгласуваност би се постигнало уеднаквяване на търговската им и маркетингова политика на пазара за доставка на стоки”, бе посочено в съобщение на антимонополния регулатор.
С решението си от 19 юли комисията задължи споменатите по-горе общо 6 големи вериги да направят редица промени в конткрактите си с доставчиците си. С решението на КЗК се сложи край на клаузите “най-облагодетелстван клиент”, падна задължението за най-ниски цени, както и забраната за участие в паралелни промоции.
Тази мярка, наложена от комисията бе с цел да се стигне до "бързото и ефективно предотвратяване на опасността за конкуренцията".
Днес комисията вече изисква от веригите да предоставят данни, с които да докажат, че са премахнали всички клаузи в договорите си, които възпрепятстват неефективната конкуренция.