Друга любопитна тенденция, особено при лазерната епилация, че появата на нов играч на пазара повишава приходите на всички останали. Изглежда като прецедент, но всъщност има икономическа логика и веднага ще обясна каква е тя.. Случва се следното. Идва нов играч, при него отиват клиенти. Ако те останат доволни от резултатите от процедурите, които са си направили при него, започват да предават информация за постигнатия резултат на свои приятели и познати. Така търсенето на процедурите като цяло се повишава.
Общо взето се оказва, че с всеки нов отворен център създава нов поток от клиенти. Затова смея да твърдя, че броят на потенциалните клиенти е много голям. Истината е, че у нас предлагането е много по-ниско от потенциалното търсене.
- Можете ли да конкретизирате с процент или да обясните по-подробно?
Нека сравним България и Гърция. Гърция е страна, в която има 10 млн. жители, а по данни от 2009 г. в страната има 400 александритни лазера. За сравнение в България има близо 7 млн. жители, а към настоящия момент има само 14 александритни лазера. В процентно отношение сами можете да направите сметка.
- Според вас информиран ли е достатъчно българинът за естетичните процедури?
Голяма част от хората не са информирани достатъчно за предлаганите процедури. Те не знаят, че за определен техен проблем може да бъде намерено лесно решение. Не знаят какво представлява лазерната епилация. Не знаят, че процедурата е безболезнена и че не е скъпа.
-Според вас каква е средната сума, която един българин би отделил за такъв вид процедури?
Всеки човек сам определя според бюджета си колко може да отдели за процедура. Когато става въпрос за процедури от естетичната медицина знам едно - апетитът идва с яденето. Хора, които вече са пробвали някои от услугите, искат да си направят още и още.
-Как се справяте с конкуренцията в бизнеса?
Основните ни конкуренти са още две фирми. Техните уреди също са от високо качество, но нашето предимство пред тях на този етап е, че те не предлагат две от нещата, които са най-търсени, като например александритните лазери, за които споменах и уредите за така наречения „боди шейпинг“, който съставя един друг голям клон от естетичната медицина.
Пазарът на естетичната медицина в България отбеляза невероятен възход през 2009 г. Проблемът е, че услугите бяха компрометирани, заради бума на внос на евтина и не съвсем качествена апаратура от Китай. Тя изглежда по същия начин като оригиналната и висококачествената апаратура. Ефект от процедурите с тях обаче почти няма. Клиентите, когато не вижадт резултат от инвестициите си, се разочароват и създават негативен имидж на цялата индустрия. Този негативен имидж доведе до сниваве на индустрията.
- Как си обяснявате този спад?
Под „свиване“ визирам, че цените на процедурите, които се правят с качествени апарати, паднаха ужасно. Споменах по-рано, че цените на епилацията в региона са почти едни и същи. Но това не важи за цените на процедурите от сегмента „боди шейпинг“. В България процедура от „боди шейпинг“ струва около 80 лв, докато в Румъния можеш да я получиш на цена от 180 евро. Собствениците на качествена апаратура бяха принудени да свалят цените си, за да задържат клиентите си.
Както и да обясняваш на един потребител, че твоята процедура, която струва 250 лева е по-качествена от тази, която може да получи в кварталния салон за 30 лв., разликата е прекалено голяма. Естествено кварталната козметичка също успява да си презентира услугата достатъчно добре. Хората по време на криза търсят по-евтините варианти. Отиват на места, където услугите са по-евтини, но не са надеждни. Там потребителите получават разочарования от процедурите и така се компрометира целият метод. Не мисля, че е намаляло толкова търсенето, колкото цените паднаха почти двойно. Това доведе до свиване на пазара във финансово отношение.
-А според вас каква е приемливата цена за нашия пазар?
Според мен една нормална „боди шейпинг“ (процедури за борба с целулита, стягане на кожата и третиране на локални мастни натрупвания) процедура, направена от апарат с високо качество, който струва около 50 хил. евро трябва да започва минимум от 150 лв. В момента у нас с най-елитните апарати процедурата струва около 75 лв. Фирмите на пазара са принудени да предлагат процедурите на тези ниски цени.
-Инвестирате ли средства в реклама?
В реклама инвестираме доста малко пари. Важно за нас е крайният потребител да може бъде добре информиран за различните процедури, за да разбере, че много от проблемите му имат решения.
- Планирате ли да разширите пазара си чрез нови инвестиции?
Ние работим в посока към повишаване на пазара на уреди за дерматолозите и козметиците, като се стараем да повишим търсенето от страна на потребителите и да възродим цялостно пазара.