IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ив. Московски: Върви се към концесия на летище София и големи жп гари

Нов пътнически терминал на пристанище Бургас-Изток ще се строи от 2013 г., каза в интервю за Investor.bg министърът на транспорта и информационните технологии

08:07 | 22.02.12 г. 5
Автор - снимка
Създател
<p>
	Ивайло Московски, Снимка: Министерство на транспорта и съобщенията</p>

Ивайло Московски, Снимка: Министерство на транспорта и съобщенията

- Г-н Московски, какво е направено до момента във връзка с концесионната процедура на двете летища и кои са следващите стъпки?

До този момент сме предприели някои конкретни стъпки. Уведомили сме Европейската комисия, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Кувейтският фонд за арабско икономическо развитие - като финансиращи проекта за реконструкция и разширение на летище София - за предприетите действия за отдаване на концесия.

От Кувейтския фонд беше изразена подкрепа за предприетите от нас действия и беше изразена увереност, че едно бъдещо публично-частно партньорство ще увеличи ефективността на летищните услуги. Същевременно от ЕИБ изразиха готовност за дискусия.

Следващата ни стъпка е да възложим на външни консултанти изготвянето на концесионни анализи за двата обекта - правен, финансово-икономически, екологичен и технически.

Изводите и препоръките, които ще бъдат направени от тях, ще ни помогнат да вземем решение за целесъобразността и законосъобразността на тази концесия. Благодарение на тях ще можем да определим и параметрите на една бъдеща концесия, като инвестиционна програма, конкретни задължения на концесионерите и така нататък.

- За кои жп гари в страната вече е решено да бъдат дадени на концесия и какви ще са основните изисквания към концесионерите?

Към този момент се извършват подготвителни действия за концесия на Централна железопътна гара София и жп гара Подуяне, също и на Централна железопътна гара Пловдив и Железопътна гара Варна. При наличие на инвеститорски интерес могат да бъдат подготвени за концесиониране допълнително и други железопътни гари.

Основната цел, която си поставяме с подобни концесии, е чрез механизмите на публично-частното партньорство да привлечем инвестиции, които да направят тези обекти по-приятни за ползване от гражданите, като същевременно държавата запази собствеността върху тях.

При евентуалното сключване на концесия ще бъдат поети ангажименти за реконструкция и поддържане на приемните здания, за модернизация на пероните и подлезите. Концесионерите ще имат и ангажименти по повишаване на конкурентоспособността и качеството на услугите в гарите и прилежащата им територия с обществено и търговско предназначение и други. 

При отдаването на концесия, освен реконструиране на приемните здания на отделните жп гари, ще се предоставят и прилежащи зони с възможност за инвестиране в прилежащата им инфраструктура – открити площи, подлези, перони. Там концесионерът ще може да извършва строителство на нови сгради, автогари и търговски и други обекти от обслужващ характер.

Смятам, че действайки за относително дълъг период от време, концесиите ще спомогнат да се промени основно облика на жп гарите в страната към по-добро.

- Г-н министър, държавата ще помогне ли за развитието на пристанищната инфраструктура и с какво?

Ангажиментът да управлява пристанищната инфраструктура и другите дълготрайни активи на пристанищата с национално значение има Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". Финансирането на дейностите се осъществява чрез трансфери от държавния бюджет, с инвестиране на приходите от събираните пристанищни такси и със средства от европейските фондове.

За 2012 г. „Пристанищна инфраструктура“ е предвидило общо инвестиции от около 31 млн. лева. С тях ще бъдат извършени ремонтни дейности и техническа поддръжка, а около една трета от средствата ще отидат пряко за инвестиционни дейности. От тях сме отделили над 3 млн. лв. конкретно за изграждането на нови обекти.

Очакваме през тази година да стартира и най-голямата инвестиция в пристанищна инфраструктура за последните години - изграждането на нов пътнически терминал от първо до четвърто корабни места на пристанищен терминал Бургас-Изток.

През тази година ще бъде осъществена градоустройствена и комуникационна връзка на централната градска част с предгаровия площад и част от пристанищната територия на Бургас, освободена от товаро-разтоварна дейност и определена като територия за обществено ползване. Ще приключи изготвянето на проектната документация на обекта и вероятно ще бъде избран изпълнител. Фактическото изграждане на пътническите терминали по всяка вероятност ще се осъществи в периода 2013-2014 г.

На територията на пристанищата с национално значение в близко бъдеще предстои да бъдат изградени още три значими обекта. Единият е Центърът за речни информационни услуги в Русе, който е първата по рода си специализирана сграда за наблюдение, контрол на трафика и обмен на информация в страните от Дунавския регион. Ще бъдат построени и две нови модерни съоръжения за управление на корабния трафик в Бургас и Варна. Тези сериозни инвестиции в помощ на корабоплаването ще бъдат осъществени със средства по ОП „Транспорт”, като съфинансирането е обезпечено от националния бюджет.

- Относно контрола при автомобилния транспорт - бихте ли казали, според данните досега, дали има промяна в начина и качеството на провеждането на годишните технически прегледи на автомобилите, след като бяха монтирани камери в пунктовете?

Периодът, през който следим с камери дейността на пунктовете е твърде кратък – от 3 януари 2012 г., когато влезе в сила наредбата, която регламентира това - т.е. реално от около един месец.

Категорично може да се каже, че е променен начинът на извършване на техническите  прегледи. Областните отдели КД-ДАИ могат да следят в реално време целия процес по извършване на прегледите.

Няма как вече да се извършват така наречените фиктивни прегледи – без превозното средство да е представено за преглед в пункта. Вече се въвеждат задължително данните на автомобила, като се сканират двете части на свидетелството за регистрация. Освен това системата дава информация връщано ли е дадено превозно средство от друг пункт за констатирани неизправности.

Към средата на февруари на периодичен преглед за проверка на техническата изправност са преминали 164 057 превозни средства, като 162 985 от тях са технически изправни. 755 са допуснати за временно движение до мястото за отстраняване на неизправностите. Това значи, че имат значителни неизправности и могат да се движат в срок до 14 дни от датата на прегледа, като водачите трябва да вземат необходимите мерки за безопасността на движението.

Същевременно 317 автомобила са със заключение от техническия преглед, че не се допускат за движение, т.е. имат опасни неизправности. А техните собственици са длъжни да предприемат мерки за безопасно преместване на превозното средство до мястото на отстраняване на неизправностите.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:29 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 0 rate down comment 0
aidriell
преди 12 години
Поредният безличен *** в Българското Борисово правителство който се е стаил и ни реформи ни дума ни вопъл ни стон То не бяха калини илиеви то не бяха найденовци и лиляни и *** в това правителство Горко на българите останали в България с подобни *** които говорят в прав текст по 10 страници и нищо не са казали накрая
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 0
lubenmark
преди 12 години
На 4 януари 2012г. парижкия арбитражен съд осъди държавата в лицето на летище "София" да заплати 38 млн. долара на кувейтския изпълнител на новата писта "Мак Адмак". Така и този пасив ще отиде на концесия, а за българският народ ще има "дий воле, дий". По този начин Ивайло Московски хем ще скрие проблема, хем ще се тупа в гърдите за свършената работа. Поне вижте от административните чантажии които водеха към пропаст летишето кои са за Беляне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 4
lyusien
преди 12 години
Браво Московски заслужаваш аплаузи за концесиите Не обръщай внимание на неграмотниците преди мен които те критикуват ДЪРЖАВАТА Е ЛОШ СТОПАНИНИ и генерира само скандали и загуби Концесии и за по-малки гари жп линии -например София -Банкя София - Перник София -Пловдив и много други Концесии на пристанища части от магистрали строителство на магистрали Нужно е само добри концесионни договори които ще защитават обществения интерес и разбира се решителност Нищо друго Чаоо Желая ти успех
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 5
all_trader2
преди 12 години
България е ня път да стане първата частна държава !!!*** - ПОГРЕБАХА ДЪРЖАВАТА точно ей такива като този на снимката
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 5
all_trader2
преди 12 години
не е саво далавера а ИСТИНСКО ПРЕСТЪПЛЕНИЕ защото концесионирането на инфраструктурни обекти се прави само в БАНАНОВИ ДЪРЖАВИ каквато очевидно се превръща *** . така се отнемат жизненоважни приходи за държавата и не й се позволява да поддържа инфраструкурата - частникът освен че ше ореже разходите за поддръжка ще качи и цените . нима нямаме лоши спомени от приватизацията ???ДОКОГА БЪЛГАРИЯ ЩЕ БЪДЕ РАЗПРОДАВАНA НА ПАРЧЕ ????МОСКОВСКИ ВЪН !!!!ТИЯ ИЗПЪЛНЯВАТ ПЛАНЪТ РАН-ЪТ !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 0
hellwitch
преди 12 години
Концесия на летище София - още един монопол ще го правят частен. И как това ще подобри ситуацията към по-добро?Дори да дадат 2-та терминала на различни концесионери те ще се картелизират веднага. Ако в София имаше поне още едно летище ок. Но концесия на единственото гражданско летище на София си е жива далавера.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още