Въпреки засилващите се през последните дни критики, все пак правителството одобри отлагането на концесионните плащания за Летище София, става ясно от съобщение на Министерския съвет. Това става чрез промяна в концесионния договор, с което се възстановява балансът на концесията, обяснява транспортният министър Росен Желязков.
И досега не е ясно как са изчислени тези 10 години и защо дължимите през тях суми ще се плащат чак в края на 35-годишния договор. За сравнение - концесионерът на двете морски летища получи отлагане на таксата с 1 година.
От дадената досега единствена за момента пресконференция на концесионера стана ясно, че той няма да започне веднага изграждането на трети терминал (който по договор трябва да е готов до 10-тата година), тъй като това не се преценява за спешно в настоящата ситуация. Концесионерът щял да направи някои ремонти, които да доближат летището до европейските стандарти.
"Възстановяваме баланса на концесията на летище "София" единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват. Същевременно, още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева, които са предвидени в приходната част на бюджета", заявява днес министърът на транспорта Росен Желязков, цитиран от правителствената пресслужба.
Ще бъде извършван ежегоден мониторинг и при възстановяване на икономическия баланс, считано от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения, пояснява той.
Транспортният министър допълва, че няма никакво основание да се твърди, че изменението ощетява държавата, въпреки че промяната означава отлагане на плащането на общо 245 млн. евро.
Във вторник (6 парил) лидерът на БСП Корнелия Нинова предупреди за готвеното решение и посочи, че това ще е "удар по бюджета на държвата". Нинова поиска мораториум върху решения от национално значение на правителството и протегна ръка към анти-ГЕРБ партиите, за да бъде спрян "моделът Борисов".
"Това е баснословна щедрост от страна на държавата за наша сметка - половин милиард лева", е позицията на "Демократична България" по казуса, изказана във Facebook.
„Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция“, коментира в задочен отговор Росен Желязков и припомни, че в продължение на 4 месеца е била извършена проверка и от Европейската комисия (ЕК) на концесията.
Наред с това има потвърдена готовност за финансиране на проекта от 8 банки, като 4 от тях са международни финансови институции – ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка, каза още той.
„Имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ. Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм", коментира транспортният министър.
Росен Желязков посочи още по време на заседанието, че в момента авиационният сектор е изключително силно и тежко засегнат от пандемията.
„Без концесионер рискът от управлението и експлоатацията ще остане в лицето на държавния летищен оператор“, обясни той и добави, че само за първите два месеца на тази година загубите заради силно намалелия трафик и силно намалелия пътникопоток при постоянни разходи на летището са в размер на 11 милиона лева.
„Всички държави членки на ЕС предприеха необходимите възможни мерки, за да подпомогнат своите авиационни индустрии“, припомни транспортният министър.
"Соф кънект" подписа договора с държавата през юли 2020 г. Участници в компанията са фондът Meridiam и строителят Strabag с 1%. Изборът бе обжалван от другите четири участника в процедурата, а самото обжалване премина доста бързо в сравнение с други през КЗК и ВАС.
преди 3 години Крадецът краде до последно! Как да не е ощетена държавата? С инфлацията това отлагане ще ни даде реално около три пъти по-ниска сума. От къде после пари за БДЖ ще имате? Щом има обжалване и то от 4 компании, то явно интерес има. Кой знае колко щашфчета са напълнение за последно (надяваме се). отговор Сигнализирай за неуместен коментар