IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Типичният германски шеф – мъж, със заплата от 174 000 евро и служебно Audi

В допълнение към фиксираната заплата мениджърите получават годишен бонус в размер на средно 20% от годишното си възнаграждение

10:58 | 16.12.19 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс, архив</em></p>

Снимка: Ройтерс, архив

Ако търсите типичния германски шеф, не трябва да гледате към листнатите в индекса Dax 30 концерни, а към хилядите ООД-та в Германия. В крайна сметка тези предимно малки и средни компании съставляват широката маса на икономиката. А който е на върха им, може да бъде описан доста точно: това е мъж. Той е на 52 години. Той работи за компанията си средно 48 часа седмично. Има 42 служители. И за всичко това ще бъде възнаграден с годишна заплата от около 174 000 евро.

Този профил на средностатистическия изпълнителен директор на германските ООД-та е разкрит от ново широко проучване, достъпно ексклузивно за икономическия всекидневник Handelsblatt. Изготвено е от консултантската компания BBE Media съвместно с германската асоциация на данъчните консултанти. Участвали са около 2700 мениджъри и предприемачи.

Организациите изготвят всяка година анализ на заплатите в страната. Използвайки данните, управляващите директори могат да проверят дали са платени достатъчно добре в съответствие с техния бранш - и дали са в съответствие със статута на своите колеги, например когато става въпрос за служените автомобили.



Но още по-важно е друго: таблиците с данните се озовават и на бюрата на германските данъчни служители. Чиновниците приемат данните от това изследване като ориентир, когато пресяват данъчните декларации на ООД-тата. Сериозни отклонения в заплатите на изпълнителните директори спрямо средното ниво на съответния бранш карат одиторите да обърнат внимание на всеки подобен случай.

През 2018 г. мениджърите не са отчели значими ръстове на заплатите, както показва проучването. За повечето компании приходите на шефовете им са в застой. Само 22 процента са получили повишение. В допълнение към фиксираната заплата мениджърите получават годишен бонус в размер на средно 20 процента от годишното си възнаграждение. Точната стойност зависи от развитието на печалбата.

Цифрите говорят срещу широко разпространеното схващане за прекомерно високи заплати на германските мениджъри. Големите корпорации също са отчели умерени ръстове на плащанията през 2018 г., както показват други проучвания. В листнатите на Dax компании заплатите на членовете на борда дори са се понижили с два процента, изчисли Германската асоциация на акционерите (DSW).

По отношение на различните браншове има ясно доловими разлики в размера при плащанията на началниците. В индустрията са най-високите заплати, там средностатистическият изпълнителен директор печели фиксирана заплата от 144 000 евро и бонус от почти 38 000 евро. И двете са средни стойности, което означава, че са точно в средата на всички резултати - половината от анкетираните печели повече, а другата половина - по-малко.

Ако искате да спечелите много пари, трябва да се запътите към химическата и фармацевтичната индустрия, защото там се плаща най-високото възнаграждение в Германия. Средната стойност в двата бранша е около 240 000 евро. Мениджърите на ООД-та от автомобилната и строителната индустрия печелят значително по-малко, но все още са в топ групата с обща трудова компенсация от 194 000 евро за всеки бранш.

В дъното на таблицата са управляващи директори в търговията на дребно и занаятите. Средната стойност на фиксираната заплата на ръководителите в сферата на търговията с моторни превозни средства е под 100 000 евро. От своя страна, шефовете на веригите за хранителни стоки се справят сравнително добре - с фиксирана заплата от почти 140 000 евро.

Проучването също така показва до каква степен в менидъжмънта  са представени жените. Резултат: все още те са много малко. Делът на управителите жени се увеличава леко, но въпреки това за 2018 г. той възлиза на само 9,6 процента. Обратното: над 90 процента от шефовете на ООД-та са мъже.

Не може и да става дума за равностойно заплащане между половете, показва  анализът на данните от проучването. Според тях мениджърът мъж получава с около 13 процента по-висока заплата от жените на същата позиция. Освен това става ясно, че с увеличаването на класовете на заплатите разликата също нараства.

Това съвпада с други анализи, като например проучването „Equal-Pay“ на базираната в Кьолн компания за подбор на кадри и консултантски услуги Kienbaum. Според този анализ разликата в заплатите между мъжете и жените е 11 процента в полза на господата. Оценката сред допитване сред 75 000 души разкрива, че колкото по-висока е позицията в йерархията на компанията, толкова по-голяма е разликата в заплащането между половете. Kienbaum работи с коригирани стойности: сравняват се само мъже и жени със сходна работа, длъжности и квалификация.

А какъв е служебният автомобил?

Мъжете и жените продължават да отдават голямо значение на един символ на статута си в службата: служебен автомобил. Новият свят на мобилността – споделени автомобили, електрически скутери или електрически велосипеди като заместител на автомобилите, поне засега не се възприема от мениджмънта: 87 процента от мъжете и 83 процента от жените използват фирмен автомобил, показват данните на BBE.

Наистина високият клас автомобили се управляват главно от мъжете мениджъри, като фирмената им кола струва малко над 70 000 евро (средна стойност). За жените тази цифра възлиза на по-малко от 60 000 евро. Те предпочитат Audi A4 или VW Passat. Най-разпространеният фирмен автомобил е Audi A6, следван от BMW 5-серия, BMW X-серия и Mercedes E-Class.

С помощта на този анализ на BBE данъчните служители проверяват дали шефовете не надценяват заплатата си. Това се отнася и за управляващите партньори на ООД-та, които също така са акционери. Ако възнаграждението е видимо по-високо в сравнение с други фирми от същия отрасъл, данъчната служба подозира скрито преразпределение на печалбата.

По този начин някои компании се опитват да намалят данъчната тежест. Заплатата на изпълнителния директор може да се отчете като бизнес разход, което намалява тежестта на корпоративния данък.

Сигнал за скритото разпределение на печалбата е, ако управляващият директор е получил изключително висок бонус. Дълго време Министерството на финансите се ръководеше от правилото 75 на 25: променливото възнаграждение (бонусите) не биваше да съставлява повече от една четвърт от общата заплата.

Финансовите съдилища премахнаха това твърдо правило, но то все още се използва масово като критерий в компаниите. „Много мениджъри са прекалено предпазливи и не облагат с данъци заплатите си“, се казва в разследването на BBE.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:37 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Нотификации виж още

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 0
retro_69
преди 4 години
Ето от тук може да я изчисли...https://***.brutto-netto-rechner.info/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 0
redcretin
преди 4 години
Ако не беше хванат от гората, щеше да си наясно че е винаги бруто :)Разликата също не можеш да я изчислиш, защото хал хабер си нямаш какви са праговете на пенсионните вноски например и т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 0
mpy_yordanov
преди 4 години
Бруто или нето? Че разликата май е 2 пъти?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 0
inta53
преди 4 години
Това ако е новина, то следващото от 2013г. на сам що ли ще да е???Oтдавна сме ги стигнали и прескочели германците !Групата на "Стара планина " и "Индустриален капитал" холдинги си прибират само от едно от управляваните асоциирани предприятия (М+С хидр. -Казанлък) по 485 х.лв. и 515 х. лв, в зависимост от заеманата длъжност годишна заплата ,+ годишен бонус(тантиеми) по над 120х.лв на калпак!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още