Години по-късно тази страст не си е отишла, а той изкарва световен сертификат по етично хакерство и се специализира в проактивната киберсигурност. В резултат на развитието на интересите си и на желанието да има собствен бизнес, през 2013 г. създава обучителния си център, който е международно акредитиран.
„В началото имаше по едно-две запитвания годишно, но обученията бяха скъпи, по 2000-3000 лева. От 2016 г. започнаха да се появяват първите по-големи групи по десетина души“, споделя още Ростислав. Така колелото се завърта. Сега през центъра минават между 100 и 150 души годишно, а фокусъст е най-вече върху качеството на образованието, което се получава там.
Жонглиране с много задачи
Въпреки че в момента отделя много повече време на бизнеса си с бира, Ростислав споделя, че центърът като цяло вече е изграден добре като бизнес. И все пак обученията изискват много повече време и подготовка, работа с лектори и други.
Плановете му за „Хакеръ“ са в някакъв момент да добави нови стилове, макар че на този етап все още „опипва пазара“. Според него цената е определяща на пазара на бира в България, макар че през последните години има все по-развита култура за консумация на крафт бири например. „Хакеръ“ обаче е насочена по-скоро към масовия сегмент с идеята да се достигне до по-големи мащаби.
Да се жонглира с тези бизнеси, плюс производството на кафе, също с марката „Хакеръ“, се оказва нелека задача. Ростислав до голяма степен разчита на технологиите, за да се справи с непрекъснатия поток от работа.
Под бранда "Хакеръ" се предлага и кафе. Снимка: Ростислав Петров
Едно от най-големите удобства за него е използването на телефонна централа, която бързо пренасочва потребителите към различните му бизнеси. След набирането на един телефонен номер, обаждащият се лесно може да избере чрез въвеждането на цифра на телефона дали иска да поговори с екипа, занимаващ се с бирата, с този на обучителния център или търси връзка за киберконсултации.
Ростислав ползва пакетна услуга от Vivacom, като казва, че търси преди всичко коректност и да няма начисляване на допълнителни такси.
„За цялото време, в което работим, не е имало никакво некоркетно отношение. За мен това е особено важно“, споделя Ростислав. По думите му освен фиксирани услуги, бизнесът му ползва още телевизия и мобилни услуги от телекома.
За хора като Ростислав да носиш няколко дини под една мишница не е невъзможно. Важното е да имаш точните партньори и доставчици на услуги, които да улесняват целия процес.
„Хакеръ“ е част от близо 99% от фирмите в България, които са малки или средни по размер според данни на Министерство на икономиката и индустрията [1]. Те осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката.
За Vivacom обаче хора като Ростислав - със своите усилия, вдъхновяващ пример и реален принос към развитието на обществото, са истински „Бизнес великани“. Ростислав е сред героите в едноименната кампания на телекома, в която участват реални представители на малкия и среден бизнес. Тъй като Vivacom приема каузата лично и наистина иска „Хакеръ“, а и всички подобни бизнеси, да бъдат още по-ефективни и по-конкурентоспособни, компанията им предлага комбинирани оферти за мобилни услуги, телевизия и интернет, с които те могат да спестят до 30% от цената за телеком услуги.
[1] Статистика за бизнеса от сайта на МИИ