„Имаме един основен проблем. По принцип това са т.нар. фабрики за плодове и зеленчуци. На полето, когато береш продукцията, е много горещо. Говорим за 40-45 градуса. Когато стоката се набере на такава температура, сложи се в кашони и се натовари в буса, вътре се развива много висока температура и тогава стоката няма никакъв срок на годност. Всичко умира за ден“, споделя Красимира.
По-големите стопанства залагат на специална инфраструктура, благодарение на която, след като се наберат, плодовете и зеленчуците се охлаждат и пакетират, преди да се докарат до пазара. По думите на Красимира в България това до голяма степен го няма, особено при по-малките производители.
„Този бизнес е много труден, защото трябва да съобразиш няколко елемента – качество на продукта, да е възможно най-чист, да има хубав външен вид, да има добър вкус, да има издръжливост“, коментира тя. Според нея в България няма голям контрол на това доколко обработвани са продуктите, а клиентите нямат културата да купуват чисти биологични продукти, защото те често не са с толкова привлекателен външен вид, колкото пръсканите с химикали.
Предвид това и горещините през лятото „Здравословната точка“ има повече стока, която се разваля бързо, но семейството е намерило начин да помага на възрастни хора в района, в който работи, продавайки им плодове и зеленчуци на символични цени в края на деня.
Vivacom
Снимка: Vivacom
Бизнес без пречки
Едно от най-важните неща за бизнеса с плодове и зеленчуци е всичко да се случва бързо и безпроблемно, така че клиентите да са доволни и да получават в срок всичко, което са поръчали особено когато говорим за големи ресторанти. Красимира признава, че със съпруга ѝ нямат почивни дни освен 1 януари, което до голяма степен важи и за десетте им служители.
„Имаме платформа с достъп, който само ние позволяваме на клиента. Там ни идват поръчките. Често пъти си изпращаме документите по имейл, по Viber. Всичко се случва бързо“, разказва Красимира. В Instagram и по телефона пък получава поръчки за пакети с плодове и зеленчуци за вкъщи. За да обслужи всичките си клиенти и да продаде всичките 2-3 тона продукти на ден, „Здравословната точка“ залага на оптичен интернет и добри мобилни планове.
„Откакто имаме оптичен интернет, нямаме никакъв проблем“, коментира Красимира. Още в 2 ч. сутринта тя обработва заявките си онлайн, а в 2:30 ч. неин колега ги взима от принтера и потегля по задачи.
„Ако не можем да направи всичко това онлайн, трябва да си диктуваме по телефона, да пишем на ръка и не можем да си обработим документите бързо особено ако не съм в града“, коментира тя. Припомня си моментите, в които са ползвали ненадежден доставчик на интернет и често е имало неприятни ситуации.
Трудностите на растежа
Днес обемът на работата на „Здравословната точка“ е толкова голям, че семейството на Красимира спокойно може да мисли за разрастване на бизнеса. Но пред нея стои сериозна пречка. „Много би ми се искало да пораснем, но намирането на хора е много трудно. Тук е почти невъзможно, защото работата е много, става се рано и е тежко“, споделя тя. По думите ѝ единствената пречка е „човешкият фактор“.
На въпроса какво я държи в този бизнес, който краде от личното ѝ време и я кара да става в 2 сутринта, Красимира отговаря: „Просто много си обичаме работата“.
"Здравословната точка" е част от близо 99% от фирмите в България, които са малки или средни по размер според данни на Министерство на икономиката и индустрията [1]. Те осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката. За Vivacom обаче хора като Красимира - със своите усилия, вдъхновяващ пример и реален принос към развитието на обществото, са истински „Бизнес великани“. Красимира е и един от героите в едноименната кампания на телекома, в която участват реални представители на малкия и среден бизнес. Специално за техните нужди, за да са по-ефективни и по-конкурентоспособни, Vivacom предлага комбинирани оферти за мобилни услуги, телевизия и интернет, с които те могат да спестят до 30% от цената за телеком услуги.
[1] Статистика за бизнеса от сайта на МИИ