Снимка: Vivacom
Covid, моловете и диверсификацията
През годините ARTEFAKTI си развива голяма група от лоялни клиенти, а по думите на Атанас са малцина онези, „които не познаваме“. „Ние нямаме никакви бижута, които да са направени с цел да са тренди, да се продават бързо на анонимни клиенти, които не знаят кой го прави и как са се появили. Когато клиентите влязат тук, общо взето им разказваме за всичко, което правим. В някаква степен те стават съпричастни на бранда и цялата тази новозараждаща се важност на ръчното правене при нас“, разказва бижутерът.
Противно на очакванията обаче, с развитието на пандемията към фирмата се стичат нов тип клиенти – такива, които обичайно пазаруват скъпи бижута в търговските центрове.
„Не знаех, че моловете са някакъв вид конкуренция, защото там се предлагат промишлено произведени бижута. Затова си мислех, че техните клиенти не се припокриват с нашите... Когато моловете бяха затворени, се появиха клиенти, които започнаха да ни питат дали предлагаме нещо по-сериозно“, коментира Константинов. По думите му търсенето им е в по-високия ценови клас и то на бижута с по-големи диаманти. Обичайно ARTEFAKTI прави бижута с диаманти, но по поръчка. С навлизането на тези нови клиенти, разбират, че е добре тези диаманти да са налични , за да може изработката и продажбите да се случват по-бързо.
Здравната криза и наложените блокади, които затвориха редица търговски обекти, обаче не сриват бизнеса на ARTEFAKTI. В началото Атанас и Мария наблюдават известен спад на продажбите, но фирмата продължава да изпълнява външните си поръчки за българо-швейцарски дизайнери, с които работи. Това осигурява непрекъснатост на поръчките и източник на средства в този предизвикателен момент.
„Имаме някакъв вид диверсификация на поръчките – едната част е към крайни клиенти, другата част е към компании“, коментира Атанас.
Непрестанна комуникация
Въпреки че в момента онлайн продажбите не са преобладаваща част от бизнеса на ARTEFAKTI, Атанас непрестанно използва редица различни онлайн канали, за да общува с клиентите си. За целта му трябва непрестанна качествена интернет връзка.
„Важно е да се пращат бързи отговори и хубави снимки“, споделя той. „Учудващо е, че някои от най-скъпите поръчки, се правят по телефона“.
По думите му клиентите използват активно уебсайта на студиото, за да разгледат портфолиото, а след това се насочват към различни приложения, като Instagram, Messenger, Viber, за да се свържат с екипа. В уебсайта има и онлайн магазин, който функционира и дава още една възможност за продажби.
Тези онлайн канали са особено важни за ARTEFAKTI, защото дават директна връзка с клиентите, създават по-голяма близост с тях и са непрестанен източник на поръчки.
Силата на малкия бизнес
„Ако има нещо, което се опитвам да доказвам, това е, че човек може да се издържа от това, което обича да направи, колкото и да е отнесено“, споделя Атанас. За него микробизнесът е кауза и не може да бъде унищожен „просто така“, защото в момента, в който някой фактор се промени, този бизнес веднага се адаптира.
„Моята кауза е, от една страна да правя това, което обичам, а от друга, то да бъде публично, за да мога по този начин да бъда пример, който да е част от промяна на културната среда в добра посока“, признава Атанас.
ARTEFAKTI е част от близо 99% от фирмите в България, които са малки или средни по размер според данни на Министерство на икономиката и индустрията [1]. Те осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката. За Vivacom обаче хора като Атанас - със своите усилия, вдъхновяващ пример и реален принос към развитието на обществото, са истински „Бизнес великани“. Наско е и един от героите в едноименната кампания на телекома, в която участват реални представители на малкия и среден бизнес. Специално за техните нужди, за да са по-ефективни и по-конкурентоспособни, Vivacom предлага комбинирани оферти за мобилни услуги, телевизия и интернет, с които те могат да спестят до 30% от цената за телеком услуги.
[1] Статистика за бизнеса от сайта на МИИ