Текст: КОНСТАНТИН ТОМОВ
Преди точно 43 години комбинацията от три главни букви преобрази Volkswagen. Компанията, която дотогава бе позната най-вече с достъпни, практични автомобили, представи първия Golf GTI - и внезапно се превърна в обект на желанието.
ДНЕС ГЕРМАНЦИТЕ ИСКАТ искат да използват почти същите букви, за да направят следващия голям обрат. Който е насочен към едно високотехнологично и чисто бъдеще.
GTE е новата линия плъг-ин хибриди на VW, която дебютира преди година с Golf и сега прави още една сериозна крачка напред с този Passat. Буквата I, от инжекция, вече е заменена от Е - електричество.
Разбира се, ако ви кажем, че този GTE е най-зеленият Passat в историята, вероятно ще посегнете да превключите канала. Но той има още една претенция, която ни се струва по-интересна - да е също и един от най-бързите. След малко ще видим доколко това има покритие.
РАЗБИРАМЕ НАПЪЛНО ХОРАТА, за които "хибрид" е синоним на скука. Но има съществена разлика между обикновените и плъг-ин хибридите.
Първите са блестящи инженерни постижения, които обаче се отбягват от ентусиастите шофьори и които дават обещаната икономия, само ако карате с японска дисциплинираност.
Вторите обаче приемат, че не всички хора са японци. И поради това наистина биха могли да направят градовете ни по-поносими.
Идеята е проста - зареждате своя плъг-ин от електрическата мрежа и го карате само на ток през седмицата, когато отивате на работа и до училище. Но в събота, ако решите да отскочите до Боровец например, имате нормален двигател и пълноценен автоматик с двоен съединител, вместо ръмжаща комбинация от мотор по цикъла на Аткинсън и CVT.
В СЛУЧАЯ С PASSAT GTE този двигател е добре познатият ни 1.4 турбобензин със 154 конски сили. Само че тук той има специално подсилени елементи, за да издържа на студен старт и да не страда от по-рядката употреба.
Негов съсед под капака е електромотор със 113 коня, а под задната седалка се мъдри 9.9-киловатчасова литиево-йонна батерия.
В зависимост как точно ги комбинирате, тези два мотора са способни на най-различни неща. Можете например да минете 50 километра само на ток. Ние постигнахме едва 30, но с включено парно и подгряване на седалките, така че числото от брошурата може би е близо до истината.
Можете също да спазвате съветите на компютъра и да карате по най-ефективния начин, и тогава едно зареждане на батерията и бензиновия резервоар ще ви стигнат за над 1000 километра.
А МОЖЕТЕ СЪЩО ДА НАСТЪПИТЕ здраво педала и да се изстреляте от 0 до 100 км/ч за 7.6 секунди - доста по-бързо от BMW 520d. Максималната скорост е 225 километра в час.
Зареждането на напълно разредена батерия от нормален контакт отнема четири часа. Но на нас ни трябваха само два, за да я докараме от 25 до 100 процента. Можете да програмирате предварително кога да започне зареждането, за да ползвате нощна тарифа. Можете дори да го направите от смартфона си, както и да пуснете отоплението десет минути преди да слезете в гаража. Едно зареждане по евтината тарифа ще ви струва към лев и десет стотинки. Сто километра само на ток - нормалният седмичен преход за София - излизат към 3 лева в реалния живот. Срещу минимум 12 лева за по-икономичен дизел.
АКО КАРАТЕ ПО ТОЗИ НАЧИН, може и наистина да постигнете обещания от Volkswagen среден разход от 1.7 на сто. Но ако периодично излизате извън града, забравете за него.
Този Passat има четири режима на работа.
При E-Mode карате само на електричество, с минимален разход на бензин.
При Hybrid компютърът сам определя кое задвижване е най-ефективно в момента. В такъв вариант за 90 километра преход успяхме да докараме разхода до 3.5 на сто. Смяната между двата мотора става плавно и почти неусетно. Шестстепенната DSG кутия всъщност има не два, а цели три съединителя - третият се грижи да откачи бензиновия мотор, когато не е необходим.
В РЕЖИМ BATTERY CHARGE бензиновият мотор задвижва колата и едновременно зарежда батерията - само че разходът вече надхвърля 10 на сто. Впрочем батерията се зарежда и от спирачно усилие.
И накрая имате режим GTE - при който окачването се втвърдява, воланът става по-тежък и всички запаси от мощност са на ваше разположение за по-спортно каране.
Бързаме обаче да си признаем, че това не е спортна машина. Вярно, управлението е много прецизно, а накланянето в завоите - нищожно. Вярно също, че намесата на електромотора ви дава много приятно ускорение. Но самата кола не подтиква към спорт. Това е комфортен, удобен семеен автомобил, с тегло над тон и седемстотин без пътниците.
ПОКАЗВА ГО И ВЪНШНИЯТ МУ ВИД. Passat винаги е бил за хора, които не търсят излишно внимание. GTE запазва тази дискретност, но добавя някои свежи нотки - примерно синята лайсна над фаровете и по-интересната форма на дневните светлини. Капачето за зареждане е хитро скрито в предната решетка. Вътре ще откриете сини шевове по кожата и сини детайли по стелките.
Интериорът няма да ви смае като дизайн. Но той е практичен, с хубави материали и видимо добра изработка. С две думи, Passat вече от доста време предлага качество като в премиум сегмента. Единственият малък проблем е, че и цената е като за там.
В СЛУЧАЯ С GTE ОБАЧЕ разликата не е толкова шокираща. Стартовата цена за България е 79 000 лева, което включва доста серийно оборудване. И е с почти 5 хилядарки под хибридното BMW 330e. Вярно е също, че аналогичен дизелов Passat ще ви струва с 13 хилядарки по-малко. Това е разлика, която повечето европейски правителства ще ви покрият от бюджета си. У нас на този етап държавата ще ви накара да платите десет пъти повече данък, отколкото за 20-годишен дизел. Но това е вече друга тема.
218 к. с. максимална комбинирана мощност
7.6 секунди ускорение 0-100 км/ч
400 Нм максимален въртящ момент
1.7 литра/100 км разход на бензин
преди 7 години Проблема е теглото от 1,7 тона и може да бъде смъкнато до 1 тон а батерията плюс падането на цената на батериите към 2020г. ще стане добра кола на добра цена.Отделна тема е въглеродният отпечатък на електричеството и направата и рециклирането на батериите и техният живот като заряд-разряд Аз от години следя темата поради изчерпването на петрола и заради глоб.затопляне и на ТЕЦ на въглища е по-лесно и евтино да се сложат филтри за отровните газове и финни частици отколкото на ауспуха на колата Темата е голяма но май ще трябва да преминем на ''кръговете'' на Жак Фреско (след 4 минута) - https://***.youtube.com/watch?v=Ed5w8JRnwRQ&index=2&list=PLFD4E354EA4AEF9F2Не съм съгласен с кръговете но тъй като се губи време явно ще трябва да минем директно на тях - https://***.thevenusproject.com/bg/,и учените да кажат дали това е най-добрият вариант от всяка гледна точкаОбяснил съм всичко - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1752811994997027 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Колата е супер, с няколко малки забележки:1. В ел. режим тя е толкова екологична, колкото е екологичен токът от мрежата. В БГ варианта 40-45% от тока се прави от супер мръсни въглища в централи с КПД в на-добрия случай 40% - смятайте, колко е Еко :)2. Батерията може и да побира 10КВчв началото, ама след 1000 зареждания дали ще има и 1/2 от това ? А колко струва самата батерия ? Да не се окаже, че 3-те лв. на градско с батерията са станалаи 23? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години тъкмо го гледах преди няколко дена на живо ееееми не е точно 1.7л. а е около 4 рка на 100 някъде и струва ОТ 50 бимберици в евро нагоре, а Голфа същата бангия е ОТ 39 хилки нагоре "най-продаваната кола" тоя VW къде видеха само, че е най-продавана кат хората немат такива пари ама айде от новините да мине ... И Тойота хибрида е най-добрия за момента и без тва джапанките го правят вече почти от 20 йска години и е доста здрава машина Тоягата в сравнение с пушещите от дизелгейта .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар