IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Социалният фонд за климата раздели Европейския парламент

Евродепутатите не успяха да гласуват ключовите законодателни промени по пакета Fit for 55

17:18 | 08.06.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Европейският парламент замрази временно законодателните промени, свързани с пакета Fit for 55.

Днес на две части трябваше да бъдат гласувани реформата на схемата на ЕС за търговия с емисии (ETS), по-бързото отпадане на безплатните квоти за промишлеността и по-нататъшно включване на гражданите в ETS 2, както и по-широко и по-бързо прилагане на новия инструмент за изместване на въглеродни емисии. Текстовете за социалния фонд за климата, който да се бори с енергийната бедност и бедността по отношение на мобилността, също все още не са гласувани, тъй като бяха изтеглени за преработване. Не е ясно кога ще има ново гласуване.

Предложенията за въглеродния данък на колите и сградите също са върнати в ресорните комисии за преработка.

Припомняме, че като част от усилията за постигане на нетни нулеви емисии до 2050 г. ЕС планира да въведе допълнителни изисквания за намаляване на емисиите в строителството и транспорта. Новите правила трябва да накарат гражданите и фирмите да инвестират в алтернативни източници на енергия, по-добра изолация на сгради и чисти форми на транспорт.

По план Европейският съюз трябва да помогне на уязвими домакинства и на малки фирми за осъществяване на зеления преход с финансиране от Социалния фонд за климата. Европейската комисия предлага фондът да разполага с бюджет от 72 млрд. евро за периода 2025-2032 г., а създаването му е част от мерките в законодателния пакет Fit for 55, който цели да приложи на практика Европейския зелен пакт.

Ще са необходими обаче допълнителни ресурси за подпомагане на уязвимите от повишаването на цените лица и за намаляване на уязвимостта в средносрочен и дългосрочен план чрез подпомагане на първоначалните разходи за преминаване към чисти електрически решения за техните домове и транспорт. А не е съвсем ясно откъде ще дойдат парите. 

В края на миналата година Европейската комисия обяви намерението си да използва приходите от въглеродния пазар на ЕС, предстоящите гранични данъци, както и данъците върху мултинационалните компании, за да изплати парите, взети назаем чрез Фонда за възстановяване в размер на 800 млрд. евро.

Тези три нови приходни пера, възлизащи на 17 млрд. евро годишно от 2026-2030 г. (по изчисления на ЕК) – ще позволят увеличаване на бюджета на ЕС, без да се налага държавите членки да плащат допълнително. На теория. Но експерти от Европейския парламент и евродепутати изразиха съмнения.

Според плановете схемата на ЕС за търговия с емисии, в която чрез търгове се позволява на определени индустрии да отделят въглероден диоксид, ще осигури най-голямото финансиране в бюджета на ЕС. В момента повечето от тези приходи отиват в националните бюджети, но предложението на ЕК е 25% от тях да се вливат в общия бюджет, а след това да бъдат пренасочвани за различни зелени политики.

Очаква се Европейският социален фонд за климата да започне да действа през 2025 г., една година преди началото на предложената нова схема за търговия с емисии ETS2, и се очаква да работи с около 10 млрд. евро годишно, или общ бюджет от 72 млрд. евро за 2025 - 2032 г.

С приемането на законодателните проекти от пакета Fit for 55, част от които е и социалният фонд, ще започнат преговорите между ЕП и държавите членки. 

„Постигането на климатичните цели не трябва да бъде за сметка на най-уязвимите - на техните доходи и техните работни места. Надявам се, че социално- климатичният фонд ще бъде гарант за това. Той трябва да позволи на всички европейски граждани да се възползват от средствата, които климатичните политики ще генерират. Средствата от търговията с емисии, които в момента се разходват непрозрачно, могат да се превърнат в ефективен инструмент срещу енергийната бедност“, каза пред журналисти в Страсбург Петър Витанов, евродепутат от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент.

Той се обяви против разширяването на ETS2, но пък обясни, че подкрепя предложението за забрана на производството на автомобили с вътрешно горене от 2035 г.

На противоположно мнение е евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков. Той бе категоричен, че подобен регламент, провокиран от желание за енергийна независимост от руски газ, ще вкара Европа в тежка зависимост от наличието и доставка на китайски батерии.

„Няма икономика, която да се развива само от батерии. Да не говорим, че предложението на ЕК за законодателните промени е отпреди пандемията и отпреди войната в Украйна. В момента ситуацията е коренно различна“, каза Новаков.

На пресконференция евродепутатът Пскал Канфен от групата Renew, който председателства комисията по околна среда, обясни, че ако целите за емисиите на автомобилите бъдат намалени, това ще бъде в разрез с текстовете за новите стандарти за камионите и авиацията и в крайна сметка ще означава, че Европа не може да постигне целта си да стане въглеродно неутрална до 2050 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:59 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още