За последните три десетилетия производството на мазут в ЕС намалява съществено до 48,5 хил. килотона през 2020 година. Това е спад от 62% спрямо нивата през 1990 година, посочва Евростат.
Мазутът се използва основно от корабната индустрия и от централи за производство на топлинна енергия. Продуктът е един от големите замърсители на околната среда заради съдържанието на сяра, която се отделя в атмосферата при изгарянето. От началото на 2020 година ЕС въведе регулация, която позволява корабите да използват единствено мазут с ниско съдържание на сяра.
Към момента 21 държави от ЕС, сред които и България, все още произвеждат мазут. Но всички те намаляват производството и най-видимо това е в Италия - от 23,7 хил. килотона през 1990 година до 5,4 хил. килотона през 2020 година и в Испания (от 15 хил. килотона до 2,4 хил. килотона).
Пет са основните производители на мазут в общността - Нидерландия (9 хил. килотона), Германия (6,2 хил. килотона), Италия, Франция (4,3 хил. килотона) и Швеция (3,9 хил. килотона).
България не е сред значимите производители на мазут в ЕС. През миналата година в страната са произведени 258 килотона. Но през 1990 година производството е достигало 2,5 хил. килотона, показват още данните на Евростат.
Страните от ЕС внасят около 15 хил. килотона мазут от трети страни. Основни доставчици са Русия (над 40% от общия внос), Великобритания (16,3%) и Норвегия (11,5%).
Износът на страните от ЕС е в размер на 20 хил. килотона и те са насочени основно към САЩ (почти 20%), Великобритания (16,7%) и Саудитска Арабия (16,6%). Основните износители на мазут от ЕС към трети страни са Нидерландия (29% от износа), Испания (17%) и Белгия (14%).
преди 3 години пълна лъжа, в момента Европа гори мазут за да компенсира липсата на газ за електростанциите отговор Сигнализирай за неуместен коментар