IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Борисов: Години наред България ще получава транзитни такси от пренос на газ

По думите му през всеки ден от тази седмица между 38 и 40 млн. куб. м. газ са пренесени през нашата газопреносна система във всички направления

12:49 | 27.03.21 г. 9
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Правителствена пресслужба</em></p>

Снимка: Правителствена пресслужба

Години наред България ще получава транзитни такси от преноса на газ, които ще са от полза за поколения напред, това заяви министър-председателят, който направи оглед на строително-монтажните работи на модернизацията на компресорна станция „Лозенец“, съобщават от правителствената пресслужба. Там се изграждат два нови газотурбокомпресорни агрегата от най-ново поколение, които са производство на американската компания Solar Turbines.

По думите му през всеки ден от тази седмица между 38 и 40 млн. куб. м. газ са пренесени през нашата газопреносна система във всички направления, включително за румънския, сръбския, гръцкия пазар и за пазара на Република Северна Македония.

Премиерът също така заяви, че другата седмица страната ни ще получи над 200 хил. ваксини. „Ще предложим 5000 ваксини да изпратим за Република Северна Македония - като истински приятелски жест за здравето на хората. А през април ще получим повече от милион ваксини, съм убеден“, добави Борисов.

В момента на компресорна станция „Лозенец“ тече вторият етап от модернизацията на компресорните станции от газопреносната мрежа на „Булгартрансгаз” ЕАД.

През първия етап на проекта „Модернизация на КС „Лозенец“, КС „Странджа“, КС „Ихтиман“ и КС „Петрич“ в периода 2015 – 2016 г. бяха монтирани по два агрегата на станциите „Странджа“ и „Лозенец“ и по един - на станциите „Ихтиман“ и „Петрич“. За реализацията на тази част от проекта „Булгартрансгаз“ ЕАД инвестира 220 млн. лв.

През 2019 г. започна изпълнението на втория етап на модернизация на компресорните станции „Петрич“, „Лозенец“ и „Ихтиман“, по който се монтират общо 4 нови нискоемисионни компресорни агрегата. През февруари тази година беше въведен в експлоатация монтирания агрегат на КС „Петрич“, който е тип Taurus 70. Продължават строително-монтажните работи и по другите две компресорни станции, като ще бъдат монтирани два агрегата на КС „Лозенец“ от тип Mars 90 и един агрегат на КС „Ихтиман“ от тип Taurus 70. Те ще бъдат въведени в експлоатация до края на трето тримесечие на 2021 г.

Газохранилището „Чирен“

Разширението на газохранилището „Чирен“ е ключово за енергийната ни диверсификация и за либерализацията на пазара, то ще даде възможност да съхраняваме огромни количества природен газ, доставен на конкурентни цени. Това заяви по-рано днес Борисов по време на видеоконферентната церемонията за сключване на договора за проектиране на надземните съоръжения на газовото хранилище, които са част от проекта за разширяването на неговия капацитет.

Всичко това ще носи печалба на държавата, то е 100% собственост на България и гарантирано ще остане такава докато ние управляваме, заяви още премиерът.

Договорът на стойност от близо 5,3 млн. лв. беше сключен между представители на „Булгартрансгаз“ и на изпълнителя „ПГХ ЧИРЕН-ИНЖЕНЕРИНГ" ДЗЗД, в който участват дружества от Германия, Словакия и България. В рамките на  следващите 10 месеца изпълнителят ще има за задача да изработи инвестиционният проект за изграждането на надземната част за разширението на газохранилището, която включва: нова компресорна станция с прилежащи съоръжения, газоизмервателно съоръжение, възли за сепарация, подгряване и осушаване и др.

Разширението на ПГХ „Чирен“ е „проект от общ интерес“ за Европейския съюз и приоритетен проект на инициативата „Три морета“, припомнят от пресслужбата. Целта му е да бъде увеличен капацитетът за съхранение от 550 млн. куб. м на 1 млрд. куб. м и капацитетите за добив и нагнетяване от 3.5-4 млн. куб. м дневно до 8-10 млн. куб. м дневно, което е 60% от пиковото национално потребление. Планира се изграждането на всички съоръжения да завърши до средата на 2024 г. В последната година се постигна значителен напредък в реализацията на проекта, като включително се подготвя документация за кандидатстване за финансиране по Механизма за свързване на Европа. Приключват 3D сеизмичните проучвания, съфинансирани от ЕС, с които ще се определят местата на новите сондажи. Вече стартираха и консултации с операторите на преносни системи от съседни държави, съгласно изискванията на европейското законодателство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:44 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 5 rate down comment 0
Dr. Vatnikov
преди 3 години
Това "години наред ще получаваме такси от пренос" не е за тук.Аз искам да видя проста сметка - инвестиция, реален приход на година, срок на експлоатация.И после ще се тупаме по рамената.Да,,вярно е, че проекта има висока политическа стойност, но без икономичесла логика - мерси.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 3
vzhekoff
преди 3 години
Стоенча пръдлето е пуснал газове пак, два пъти :) Потокът ще се запълни !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 3
Стоян Петров
преди 3 години
Нямало да идват. Yбиеца щял да ги извади от левият си джоб, да ни ги покажа и след това да си ги прибере в десният.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 5
Стоян Петров
преди 3 години
Твоите господари за малoyмни ли ни вземат? Никога не е ставало въпрос България да получава 400 000 000 милиона за такса пренос. Страната ни нямаше да получава нищо в продължение на 22 години. Руските банки които щяха да финансират потока искаха да отпуснат заем с 8% годишна лихва, като в света лихвата за подобни обекти е 3-4%. Затова и таксите щяха да покриват разходите по строителството цели 22 години. След изплащането му обаче, проектодоговора предвиждаше да не се получава твърда такса, а такава изчислена на основата на печалбата - няма транзит, няма такса. Сега положението не е по-добро. Нека Борисов посочи от пускането на потока до момента, колко такси е събрала България? Нищо. Както е структуриран проекта, ние никога няма да спечелим. Газпром е резервирал 90% от капацитета на Турски(за някои Балкански) поток, а ще транзитира 50% защото толкова му позволяват директивите. След изборите прокуратурата ще има доста да се занимава с газовите бакии. Казвате Гешев няма да пожелае? Ще видим!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 8
дядя Вова
преди 3 години
От несъстоялият се Балкански поток.Сега каймака го обира Турция.А и украинската газотранспортна система изобщо не е поддържана и скоро сама ще хлопне. Хохлите само цоцат и нищо не влагат. А и да искат не могат - фалирали са на практика.Упс, мизата току-що се вдигна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 9 rate down comment 1
xapoznai
преди 3 години
Тия 400м евро от къде идват?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 6
khao
преди 3 години
тук трябва да замълчиш, ако имаш акъл разбира се... мутрата защитата вашите интереси!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 11
дядя Вова
преди 3 години
Горкия. Къде са 400 000 000 евро на година?! Аа, да ще стягаме евроатлантическите колани за пореден път?!Няма?!Аа, да, ще загробваме внуци и правнуци със заеми.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още