Народното събрание отхвърли идеята на депутата от ДПС Рамадан Аталай за отнемане на ролята на Националната електрическа компания (НЕК) като обществен доставчик. Това би довело до съществена промяна в енергетиката като цяло.
Предложението беше критикувано от енергийни експерти с мотива, че това е прекалено сериозна реформа на фона на изтичащия мандат на този парламент. Идеята е внесена без оценка как промяната ще се отрази върху дългосрочните договори с производителите на енергия, беше позицията на Института за енергиен мениджмънт и на Българския енергиен и минен форум (БЕМФ).
Депутатът от ДПС посочи, че отказът да бъдат подкрепени неговите предложения, които освен НЕК, касаят още и изготвянето на механизъм за капацитет (за компенсации по дългосрочни договори), означава отказ от реформа в енергетиката, необходима за спасяване на въглищните централи и мини, както и отказ от пълната либерализация.
В пленарната зала той оттегли направените между първо и второ четене и неприети от работната група и енергийната комисия предложения за промяна.
В Допълнителните разпоредби на Закона за енергетиката е включена и нова част, която дава дефиниция на водорода, включително и на термина "зелен" водород. Според българското законодателство това е водород, получен чрез електролиза или други технологии, използващи възобновяеми източници.
В своите Допълнителни разпоредби енергийният закон дефинира и "междусистемен газопровод", а именно преносен газопровод, който пресича или следва границата между държави членки за целите на свързването на националните газопреносни мрежи.
Като междусистемен газопровод ще се смята и преносен газопровод между България и трета държава до територията на страната или до нейните териториални води. Текстовете транспонират частично Газовата директива.
Текстовете задължават и електроразпределителните дружества задължително да посочват във фактурите и товаровия профил на клиента. По този начин потребителите могат да правят информиран избор на доставчик на електроенергия и това е от полза за либерализацията на пазара, каза вносителят на промените Валентин Николов (ГЕРБ).
С измененията в Закона за енергетиката се въвеждат новите правила при разпределянето на студения резерв и позволяват излизането на свободния пазар на производители с инсталирани мощности от и над 500 киловата на енергийната борса.
До този момент на борсата продаваха електроенергията си производители с и над 1 мегават инсталирана мощност. Разширяването на обхвата ще помогне за увеличаването на ликвидността на енергийната борса и е стъпка за либерализацията на пазара на едро.
Плановете са постепенно всички производители, включително и малките покривни централи да могат да продават своята енергия на борсата, а разликата между постигнатата цена и договорените в дългосрочни договори преференциални отношения да се покриват от Фонда "Сигурност на електроенергийната система" (ФСЕС).
Преди разглеждане на текстовете в пленарната зала от Българската соларна асоциация поискаха възможността за директни продажби на произведената соларна енергия до битови и небитови потребители, или т.нар. "директен кабел".
Планира се тези продажби да могат да бъдат осъществявани или по изградени за тяхна сметка директни електропроводи, или през електропреносната мрежа и/или електроразпределителните мрежи (високо, средно и ниско напрежение) до конкретен обект, като сключват договор за пренос с оператора на електропреносната мрежа и/или с оператор на електроразпределителна мрежа.
"Макар законодателството не от вчера да позволява подобен пренос, на практика електроразпределителните дружества издават редица откази за ползване на тяхната мрежа за снабдяване на собствени обекти по съответния ред", се казва в позицията на соларната асоциация до медиите.
Според тях досега текстовете на закона са ограничавали и продажбата на част от произведената от енергия на съседен битов потребител или производство.
Идеята на БСА подпомага създаване на т.нар. "енергийни кооперативи", което е в плановете на ЕС по отношение на енергийната трансформация. Чрез възможността за продажби на съседни имоти се облекчава използването на електроразпределителната и преносна мрежа и се намаляват разходите на производителите и потребителите за отдаване и приемане на енергия от мрежата.