Европейската комисия (ЕК) все още не се е произнесла с решение по схемата за компенсация на производителите на електроенергия от възобновяеми източници на енергийната борса. Това става ясно от становище на Министерството на енергетиката по повод предложени от ГЕРБ промени в Закона за енергетиката.
Искането за оценка дали правилата са съвместими с отпускането на държавна помощ в ЕС е изпратено във връзка с промените в енергийния закон през 2018 година и през 2019 година. Те позволиха на борсата да излязат всички производители на електроенергия с мощност от 1 и над 1 мегават.
За тези с преференциални цени на изкупуване на енергията е предвидена схема за възстановяване на разликата между договорената и постигната цена на борсата.
С предложените сега промени се предвижда увеличаване на производителите на борсата - обхватът се разширява и към производителите с мощност между 500 киловата и 1 мегават. От енергийното министерство посочват в своето становище, че ще се наложи нотификация и за техните договори от Брюксел.
Промените се отнасят и до дискутирания през лятото проблем с осигуряването на студения резерв. Те се подкрепят от Електроенергийния системен оператор (ЕСО), който всъщност управлява товара на системата. Промените дават гаранции за сигурността и гъвкавостта на системата.
В становище до енергийната комисия от Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК) също подкрепят отпадането на "студения резерв" и допълват още, че би било добра практика да се въведе изискване за прозрачност на сделките при осигуряване на разполагаемост - например да се дава информация за цени, количества и източник на разполагаемост.
От организацията предлагат още в осигуряване на нужния товар за системата да бъдат включени и потребителите. Така, ако от производителите се очаква включването на определени мощности, то потребителите могат да изключат ненужните мощности в моменти на пиково натоварване.
В своето становище по законодателните промени БФИЕК имат още една интересна идея - изграждането на нови зелени мощности да става на тръжен принцип - да бъде определено от какви мощности се нуждае енергийната система и потенциалните инвеститори да участват в търг. Кандидатът с най-добра цена и условия за изграждането на мощността, изгражда проекта.
"Такава е практиката както в другите страни от ЕС, така и в страни извън ЕС, например в Република Северна Македония", пише в позицията на организацията.