След извършена проверка Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) задължи „Топлофикация София“ ЕАД да предостави на всички клиенти в проверените жилищни сгради информация за реално изразходваната от тях и фактурирана топлинна енергия за периода декември 2019 – март 2020 г., както и дължимите суми и корекции, съобщи енергийният регулатор.
В срок до 30 юли дружеството е задължено да информира всички свои потребители във връзка с изпълнението на Директива на Европейския парламент, с която се регламентира въвеждането на уреди за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционен отчет. В същия срок „Топлофикация София“ трябва да организира и проведе информационна кампания относно въведената интегрирана информационна система ERP SAP.
В едноседмичен срок след изтичането на дадените срокове „Топлофикация София“ ЕАД следва да представи на КЕВР доказателства за изпълнението на указанията.
В доклада от проверката КЕВР посочва, че основната задача на проверяващия екип е била да установи дали „Топлофикация София“ изпълнява издадената ѝ от регулатора лицензия за пренос на топлинна енергия. Проверени и анализирани са и данните за количествата топлинна енергия, която е била доставена и фактурирана на клиентите както през периода декември 2019 – март 2020 г., така и през март тази година.
Проверката на КЕВР е установила, че към 2020 г. само 6 % от битовите клиенти на „Топлофикация София“ са на реален месечен отчет, а 94 % от потребителите - на прогнозен отчет.
От регулатора припомнят, че месечните сметки, изготвяни по прогнозни данни, се формират, от една страна – от енергия за отопление, отразяваща реалното потребление в имота през последния отчетен период, коригирана с коефициент, отразяващ промяната в потреблението в сградата и климатичните условия, а от друга страна – от енергия за подгряване на вода за битови нужди, която не отчита климатичните фактори и реално отчетената в абонатната станция топлинна енергия.
Проверката на КЕВР констатира още, че за всеки месец от декември 2019 г. до февруари 2020 г. включително, „Топлофикация София“ е фактурирала на клиентите си средно с около 15% топлинна енергия по-малко от реално потребената. За тези три месеца клиентите на дружеството са получили съответно по-ниски сметки.
От друга страна за март фактурираната на клиентите топлинна енергия от страна на дружеството е била с около 12% повече от реално доставената в абонатните станции, съответно и сметките на потребителите са били по-високи.
Този начин на фактуриране цели да бъдат облекчени сметките на клиентите през най-студените зимни месеци и се прилага през всеки отоплителен сезон на основание на Методиката за дялово разпределение на топлинната енергия в сгради етажна собственост, изтъкват от КЕВР.
Регулаторът подчертава, че цената на топлинната енергия за март е била с 2,84 лв по-висока от тази за март 2019 г.
Обобщените констатации от проверката показват, че не са установени нарушения от страна на “Топлофикация София” относно преноса на топлинна енергия.
В заключение на доклада от извършената проверка КЕВР посочва, че случаи на некоректно и непълно изнасяне и тълкуване на факти и обстоятелства са допринесли в общественото пространство да възникне напрежение. В резултат на това в значителна степен са били създадени неоправдани очаквания и част от потребителите са били подведени.