През 2018-а година делът на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно енергийно потребление в рамките на Европейския съюз достигна 18,0%, а в България – 20,5%, информира БНР, позовавайки се на данни от сатистическата служба на Европейския съюз Евростат.
Трябва да се има предвид, че делът на възобновяемите енергийни източници в брутното крайно потребление на енергия е един от основните показатели на стратегията "Европа 2020". Целта е този процент на енергията от възобновяеми източници в ЕС да достигне 20% от общата енергия през 2020-а година и поне 32% до 2030-а година.
Спрямо 2017-а година този дял се е увеличил през 2018-а в 21 от 28-те страни-членки на Съюза, като България е една от 12-те държави, които вече достигнаха или дори надвишиха техните целеви нива за възобновяеми енергийни източници до 2020-а година. В една от страните членки на ЕС няма промяна, докато в шест държави има намаление на дела на енергията от възобновяеми източници.
Швеция оглавява класацията за 2018-а година с повече от половината (или 54,6%) от енергията, идваща от възобновяеми източници като процент от общото крайно потребление, следвана от Финландия (41,2%), Латвия (40,3%), Дания (36,1%) и Австрия (33,4%). На обратния полюс в класацията са Малта (с едва 8,0%), Люксембург (с 9,1%) и Белгия (с 9,4%).
През 2018-а година 20,5% от общата консумирана енергия в нашата страна е била от възобновяемите енергийни източници, което е над нивото от 18,7%, достигнато през 2017-а година и далеч над целевото ниво от 16% за 2020-а година.
Евростат отчита, че през далечната 2004-а година това съотношение за България е било едва от 9,2% преди да започне да нараства постоянно до върха от 20,05% през 2018-а година. еу
Заложеното от властите в България целево ниво за енергията от възобновяеми източници от 16% за 2020-а година е обаче под средното ниво от 20% за целия ЕС, като 10 от останалите 28-страни-членки имат заложени по-ниски целеви нива, а целевото ниво на Ирландия е също от 16 на сто.
Евростат представи и данни, според които делът на енергията от възобновяеми източници, използвана за транспорт, е достигнал 8,0% в рамките на целия ЕС в сравнение със 7,1% през 2017-а и едва 1,4% през 2004-а година.
В сравнение с 2017 година този дял нараства в 21 от 28-те държави-членки, остава стабилен в две и намалява в пет. И тук Швеция отчита най-висок дял от 29,7% през 2018-а година, изпреварвайки Финландия (с 14,1%), Нидерландия (с 9,6%) и Австрия (с 9,8%). В противоположния край на скалата най-ниският дял е регистриран в Кипър (едва 2,7%), следван от Естония (3,29%), Гърция (3,83%) и Хърватия (3,89%).
За България делът на енергията от възобновяеми източници, използвана за транспорт, е достигнал през 2018-а година 8,06%, нараствайки от 7,245% през 2017-а и от едва 0,876% през 2004-а година. По този показател нашата страна е изпреварена от 6 други членове на ЕС, като в рамките на 2018-а година данните за България почти припокриват осреднената стойност за Съюза, но все още остава под европейския целеви прицел за 2020 година от 10,0%.
преди 4 години Теб съм те кръстил "Прасето Наполеон" от Ферма за животни на Джордж Оруел. Същата мания за величие и празни приказки. И големи лъжи. Нищо от което пишеш не е вярно. Дай барем един източник като си толкоз отворен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Някои спечелиха много, докато други бяха принудени да им плащат "зелената енергия" и загубиха. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Е , като сме сред първенците по дял на ВЕИ въпросът е - ние спечелихме или по скоро загубихме от това ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ха ха , импе не караш ли кола бре ... в бензина и дизела слагат етанол м/у 5 и 10% . някъде го пишат на други места не го пишат :))) . правят го от рапица и пшеница май ... води се възобновяем източник . стандартът на ЕС е препоръчителен , ама наште май се престарават и слагат повече . от там иде това ВЕИ в транспорта :))) , некои хора направиха инсталации и са нема да стоят бадива я ... не си ли забелезал като я набримчиш *** на 130-150 на магистралата и колко ти качва разхода при 3000-3500 оборота ... е да знаеш от етанола е ... :))) ... на малките обороти не можеш го хвана толкова , ама на високите веднага си личи ... ха ха , оня ден в албания импе техният нек е сключил пореден договор с пореден фотоволтаичен парк за цена от 55 евра за мегаватчас . ще изкупува половината произведен ток за 15 години , другата половина на енергийната борса , остатъка до 30 години след изтичане на договора също на енергийната борса . оня ден пазара за ден напред в БГ беше 58 евра за мегават . та да те питам аз , ако имаш цехче и ти преложат за деня да си купиш точецът от албанските фотоволтаици на 50 евра примерно или при свръх производство 40 евра или хептем лятото като в португалия 20 евра , а тука ковачки те цака с ток от аец-а на 70 евра ... какво би направил баце , а ? са вдяваш ли какво е енергийна борса и защо от ЕС ни натискат за междусистемни връзки и интерконектори ... ?!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Що за глyпости? как точно енергията от ВЕИ се използва за транспорт? Тия елетрически транспорти от някаква алтернативна енергийна мрежа ли зареждат?А Евростат наясно ли са, че нашите пишман производители на "чиста" електроенергия крадат ток от мрежата и го препродават? Излезе, че някой фотоволтаически паркове произвеждат ток по 36 часа в денонощието !!! А може би това е масова европейска практика? А защо фотоволтаиците дават само 5% от енергията ни, щом уж общата им мощност е около 1300 МвТ? А защо напоследък ВНАСЯМЕ повече ток, отколкото изнасяме и как нашата енергетика ще се бори срещу евтиния внос от Турция? Турците не се връзват на тия екоталибански безумия. Така можем да стигнем и 50% от ВЕИ - като внасяме половината си ток.... ама ще сме много еко.Впрочем нашият енергиен микс е отвратителен. 56% енергия от въглища. Трябва да се намали наполовина и да се компенсира с газ и атомчета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар