Части от проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за топлоснабдяването (Наредба № 16-334 от 2007 г.) създават условия за злоупотреба с господстващо положение от топлофикационните предприятия, посочват в свое становище от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Според комисията предприятията биха могли да се опитат да изтласкат от пазара на дялово разпределение своите конкуренти – другите топлинни счетоводители,
Въз основа на своето заключение КЗК предлага два варианта за разрешаване на потенциалния проблем.
Първият се отнася до възможността всеки отделен топлинен счетоводител да инсталира модул за дистанционно отчитане на общия топломер и водомер в абонатната станция едновременно с индивидуалните уреди за дялово разпределение и водомери за топла вода в сградите, които обслужва.
Според КЗК това би позволило и на потребителите, които са решили да инвестират средства в закупуването на уреди с дистанционно отчита, да се възползват напълно от предимствата им, а именно – възможност за ежемесечно отчитане.
Вторият вариант предлага да отпаднат предложените изменения в чл. 73 на Наредбата, при което би била предотвратена възможността от злоупотреба с господстващо положение от страна на топлофикационното предприятие.
В същото време би възникнала възможност за известна неточност при разпределението на дистанционно отчетените показания на индивидуалните уреди, ако има разминаване в датата на отчет от топлинния счетоводител и датата на отчет на общия топломер и водомер в абонатната станция. Комисията счита, че това би било във вреда на потребителите на топлинна енергия.
Също така КЗК предлага допълнение към изготвянето на изравнителните сметки, като се добави и уведомяване за намален с над 50% топлинен товар за битово горещо водостнабдяване.
Уведомяването на отделните клиенти за намаления топлинен товар може да се извършва, освен чрез предвидените две възможности, така също и с изравнителната годишна сметка, изготвяна от топлинния счетоводител, както и с фактурата за изравнителната сметка, изготвена от топлофикационното предприятие, добавят от Комисията.
Относно едностранното прекратяване на топлоснабдяването от страна на топлопреносното дружество на сгради, в които топлинният товар за битово горещо водоснабдяване е спаднал под 50% от проектния, КЗК счита, че едностранното прекратяване на договорни отношения с клиентите от страна на предприятие с господстващо положение би противоречало на добросъвестната търговска практика.
Във връзка с разглеждания проект за изменение на формулата за изчисляване на топлинната енергия за загряване на топла вода през отоплителния сезон комисията смята, че в случаите, когато липсва допълнителен топломер за измерване на тази енергия, изчисляването следва да се основава на средното количество топлинна енергия за загряване на 1 куб. м. топла вода през неотоплителния сезон, коригирано с технически обоснован температурен коефициент, отразяващ по-ниската температура на входящата вода през отоплителния сезон, респективно на по-голямата разлика между температурата на входа и на изхода на подгревателя за битово горещо топлоснабдяване.
Според КЗК по този начин ще бъдат улеснени потребителите да прогнозират и коригират своето потребление.