Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива смята, че подготвяният законопроект за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход няма да увеличи събираемостта на данъци и акцизи, да спре сивата икономика и да осигури приходи в бюджета.
Това заяви Симо Симов, говорител на браншовата организация, цитиран от БТА.
Симов е категоричен, че аргументът на колегите им от Българска петролна и газова асоциация (БПГА) и по-конкретно на Валентин Златев и Емил Димитров, че около 1 млрд. лева се разпределят от сивия сектор в търговията с петролни продукти, е несъстоятелен.
“Ако това е така, то министър Емил Караниколов трябва да даде отговор кой ограбва държавата и това ясно да е разписано в законопроекта, чието влизане в сила депутатите решиха да отложат с шест месеца”, посочи той.
От БПГА обясниха схемата, по която се реализира горивото и търговията на дребно в бензиностанциите.
Според тях ако контрабанда съществува, то за това вина носят държавата и конкретно митническите власти и прокуратурата, защото именно Агенция "Митници" контролира както произведеното, така и внесеното количество гориво.
“Преминало през контрола на Агенция “Митници”, горивото постъпва в данъчен склад, където може да бъде реализирано от производителя, вносителя или износител на гориво. И при трите случая, за да напусне склада, трите субекта задължително внасят дължимите ДДС и акциз в НАП”, обясни Симо Симов. – Всяка колонка в бензиностанция е свързана директно с НАП, а всеки търговец регистрира директно в НАП количеството и стойността без ДДС, краен потребител, място за разтоварване, място на цистерната, име на шофьора, име и ЕГН на приемащия горивото.”
За да се предотврати фиктивния износ, от Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива (НСТПГ) препоръчват на Агенция "Митници" да прави проверки чрез международния обмен на информация, каквито досега не са правени.
Представителите на сдружението риторично попитаха как при така описаните схеми движение на горивото и данъчни задължения би могло да се ощети държавният бюджет с 1 млрд. лева.
Приблизително в 1 л гориво стойността на акциз и ДДС е 1 лев. Следователно тези щети се нанасят при реализирането на вътрешния пазар на гориво в обем от 1 млрд. литра. Това според членовете на БПГА означава, че сивата икономика в сектора реализира гориво в обем от 2 739 726 литра.
От браншовата организация обявиха, че запазват стачната си готовност, ако не бъдат поканени да участват в комисията за преработка на закона. Заканиха се да блокират пътища и магистрали, но уточниха, че протестът им не е политически обвързан и не цели сваляне на правителството.
В НСТГП членуват 110 фирми с 1000 работници. От сдружението отрекоха внушенията, че присъединяването им в петък към КРИБ е свързано с подкрепа на друга рафинерия, контролирана от Кирил Домусчиев.
Investor.bg припомня, че в края на миналата седмица парламентарната Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата замалко да отложи гласуването на предложението на Министерството на икономиката и ресорния министър Емил Караниколов за отлагане на влизането в сила на Закона за административно регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (познат като Закон за горивата). Законопроектът все пак е бил приет на първо четене при липсата на представители на Българска петролна и газова асоциация – основният застъпник на прилагането на Закона за горивата.
Законопроектът предвижда регистрационен режим за фирмите, продаващи на едро и дребно горива, както и ежегодно обезпечение до 500 хил. лева за петролните бази и складове. Необходимите гаранции за всяка бензиностанция са 20 хил. лева.
Заради недоволството от страна на малките търговци с горива икономическият министър Емил Караниколов предложи законът да бъде върнат в парламента, а спорните моменти да бъдат изчистени.
Икономистът Георги Вулджев също е на мнение, че Законът за горивата трябва да бъде върнат в Народното събрание. Той твърди, че проблемът на пазара не е концентриран в Закона за горивата, а по-скоро в Закона за акцизите и данъчните складове, защото за тях има съмнения за монопол на пазара и проблеми с цените.