Поредица от инициативи отбелязват Седмицата на гората, която тази година се провежда от 3 до 10 април. Грижата за околната среда обаче не трябва да спира дотук.
Мерките срещу изменението на климата се превръщат в политика на най-високо европейско ниво, но всъщност в центъра на всичко е потребителят, който с няколко малки и не особено трудни крачки може да даде своя принос към опазването на околната среда.
Една от възможностите в тази посока например е електронното фактуриране.
Електронната фактура е напълно равностойна на фактурата, издадена върху хартиен носител. Законодателството у нас и в ЕС не прави разлика между тях – в Закона за счетоводството се допуска тези документи да бъдат съхранявани на хартиен или технически носител, в Закона за ДДС – фактурите да бъдат изпращани както на хартиен носител, така и по електронен път, а Законаът за електронния документ и електронния подпис признава писмената форма за спазена, ако бъде съставен електронен документ.
Въпреки това използването на електронни фактури, особено пък за комунални услуги, не е толкова широко разпространено у нас. От ЧЕЗ България например съобщават за 330 хил. свои абонати, които получават електронна, а не хартиена фактура през 2016 г. За година броят на клиентите, отказали се от хартиения носител, се увеличава с около 60 хил. Въпреки значителния ръст, това все още е твърде малко на фона на над 2 млн. абонати на ЧЕЗ Електро в България.
В EVN електронни фактури получават 177 хил. абонати от общо над 1,5 млн. абонати. Повече от 300 хил. клиентски номера обаче са регистрирани за безкасово плащане на фактури, тоест спестява се хартиен носител при разплащането. Над 220 хил клиенти на ЧЕЗ също плащат безкасово сметките си за електроенергия. Средно на месец 99 хил. сметки за консумирана електроенергия се плащат през ePay.bg, а близо 75 500 клиенти на ЧЕЗ покриват задълженията си автоматично чрез банковата си сметка.
Не по-добре изглеждат нещата по отношение на клиентите на Енерго Про. Към края на 2016 г. електронни фактури получават 47 хил. абонати при над 1 млн. клиенти. Спрямо година по-рано все пак има ръст от 40%.
Макар и с малки стъпки в тази посока първите ползи за околната среда са очевидни. Клиентите на ЧЕЗ България например са спестили 7,92 млн. хартиени листа през 2016 г. чрез получаването на електронните фактури, което се равнява на 3 хил. спасени от изсичане дървета от 2011 г. насам.
Ако се има предвид, че от едно средно по големина дърво се получават 9 хил. листа с формат А4, то всички клиенти на Енерго Про биха спасявали по 120 дървета всеки месец.
Международните екологични организации изчисляват, че 43% от изсечените дървета по света се използват за производство на принтерна хартия. Ако само в Европа използването на електронни фактури вместо хартиените се увеличи с 1%, това ще спасява по 800 хил. дървета годишно.
Горите имат съществен принос за филтрирането на вредните емисии в атмосферата. Според изчисленията на Евростат през 2014 г горите в Европа са уловили 433 млн. тона въглероден диоксид или еквивалент на 10% от всички емисии. Горите скоро ще бъдат включени в мерките на Брюксел в борбата с климатичните промени и изчисляването на целите за емисиите на всяка една страна в ЕС.
Обслужването по електронен път и по-модерно и лесно и в същото време - сигурно
Според изчисленията на Европейската комисия ползите за бизнеса от преминаване към електронно фактуриране не свършват само с удовлетворението, че се работи за спасяването на планетата. Годишно от намалените разходи за отпечатване, съхраняване и т.н. на фактури могат да бъдат пестени 40 млрд. евро.
И това е само по отношение на контактите между самите компании, не с клиентите. Самите връзки между бизнеса стават по-бързи - не се чака пристигането на фактура по пощата.
Електронните фактури действително спестяват купищата хартии в офисите, а за размера им можем да съдим по статистиката, че годишно едно дружество като EVN България например чрез рециклиране на отпадъците и хартията може да спаси 400 дървета, или близо 10 декара гора.
Ако се върнем към дружествата, предлагащи комунални услуги у нас, електронните фактури и въобще безхартиеното общуване с клиентите води до намаляването и на разходи, които се признават от регулатора като елемент от ценообразуването на услугата.
Сумите не са незначителни – справка в Агенцията за обществени поръчки (АОП) например показва, че само „Софийска вода“ - концесионерът на столичното ВиК дружество, е обявила поръчка за доставка на услугата обработка, отпечатване и доставка на фактури и уведомителни писма до клиентите в обслужвания район на стойност 2,5 млн. лева (без ДДС) за срок от 24 месеца.
За самите абонати ползите от електронните фактури са достъп от всяко място и по всяко време, а и дружествата дават достъп до архив, от който може да се следят данните за потреблението в предишни години. Личните данни на клиентите са защитени, което се гарантира от всички компании, използващи електронни фактури, а отказът от хартиена фактура не води до допълнителни разходи за клиентите.
Лесният достъп до архива на потреблението всъщност е една скрита полза, защото клиентите могат лесно да следят разходите си и така да държат сметка за потреблението. По отношение на енергетиката това е един от основните принципи в насоките на европейските институции за пестенето на електроенергия.
Преминаването към електронни фактури не просто ще спести 4-5 плика в пощенската ни кутия, които често дори не отваряме, а има очевидни ползи в битката с опазването на околната среда, за която всяка стъпка има значение.