Има ли енергийна бедност или говорим за обща бедност, която пречи на домакинствата да си плащат сметките за енергия? Това коментираха експерти на дискусия, организирана от Българския енергиен и минен форум (БЕМФ) и Асоциацията на енергийните агенции.
Лияна Аджарова от Асоциацията припомни, че България е най-засегнатата от проблема страна в ЕС. У нас 30% от домакинствата се определят като енергийно бедни, а средното за общността ниво е 9 на сто. Красен Станчев от Института за пазарна икономика (ИПИ) обаче контрира, че няма точна формулировка на енергийната бедност у нас и от средата на 2013 година е "изчезнало разумното говорене по проблема".
Институциите неглижират проблема, каза от своя страна Иван Хиновски от БЕМФ. Той посочи, че няма изработена дефиниция на понятието енергийна бедност, липсват и критерии за определяне на енергийно уязвимите домакинства. Сред основните причини за възникването на енергийната бедност са остарелият сграден фонд и забавената газификация, посочи той.
От БЕМФ предлагат създаването на специален фонд за енергийно подпомагане като част от мерките за справяне с проблема. Иван Хиновски посочи още, че е необходимо създаване на обсерватория за енергийната бедност или енергиен омбудсман, както и национална стратегия за защита на енергийно уязвимите домакинства.
Експертът посочи, че у нас над 1,5 млн. души живеят под линията на бедността, но енергийни помощи (за отопление през зимния сезон – б. а.) получават едва 254 хил. Не е ясно на какво основание останалите потребители са изключени от системата за подкрепа.
Хиновски посочи редица добри практики от Европа за подобряване на ситуацията - бракуване на стари електроуреди, "лични въглеродни квоти", които могат да бъдат продавани от домакинствата, грантове за подобряване на енергийната ефективност на сградите и други програми за социално подпомагане на уязвимите потребители.
Има много специфични и субективни фактори за енергийна бедност и това е проблем за изчисляване на броя на уязвимите домакинства, изтъкна и Калоян Стайков (ИПИ). Той даде за пример жилище в центъра на София, което е трудно да бъде отоплено, но не може да се каже еднозначно дали собствениците му са енергийно бедни. За експерта проблемът е общата бедност в страната, а не в разходите за енергия, които правят домакинствата. Уязвимите потребители трябва да бъдат подпомагани временно, за да не бъдат зависими, а истинската борба с енергийната бедност ще дойде от пазара на труда и повишаването на доходите като цяло на домакинствата, каза още той.
По време на дискусията експертите посочиха, че за определянето на енергийната бедност са нужни по-ясни критерии. От БЕМФ предлагат при определяне на уязвимите домакинства да бъдат вземани предвид различни фактори, като например притежаване на имот или скорошна продажба на имот, както и да се идентифицират домакинствата, които са в сивия сектор, и те да бъдат изключени от подпомагане.
Красен Станчев посочи още, че отоплението в големите градове не е рационално и предложи част от услугата на топлофикационните дружества да бъде приватизирана. Според него и помощите за бедност трябва да бъдат отпускани срещу "насрещни мерки".
Политиките на правителството по отношение на енергийната бедност са две - пряко подпомагане с енергийни помощи за отопление, за което за отоплителния сезон се отпускат общо 83 млн. лева, и програмата за саниране на многофамилни жилища, посочи Лияна Аджарова. Тя обаче коментира, че в санираните досега сгради няма проекти за промяна на отоплителните системи - за биомаса или природен газ, нито се преминава от вертикални към хоризонтални щрангове.
Аджарова посочи още един неглижиран от институциите проблем - замърсяването с фини прахови частици, което е резултат от изгарянето на дърва и въглища за отопление. "Само 2% от домакинствата се отопляват на природен газ, който е по-екологичен", каза още тя.
Експертът презентира и проекта REACH, предназначен за намаляване на енергийната бедност в Източна Европа. По нея са правени еднократни инвестиции в размер на 60 лева за домакинство (например за енергоспестяващи крушки). Тези средства са отивали за купуване на енергийноефективни уреди и изолация на прозорците. Годишно са спестени 129 лева от разходите за енергия, а емисиите въглероден двуокис са с 342 тона по-малко. За сравнение, енергийните помощи са 329 лева на домакинство за отоплителния сезон, а спестените разходи са нула.
преди 7 години Между другото, ако позволите на моя дълъг нос, завирал се къде ли не, мога да продължа с още малко факти. Енергията, за която става въпрос, че се продава за 5 ст. кВтч. , отива в Турция. Турците, като ербап търговци, разбират много добре колко изгодна е тази цена и не кандисват на никакви други пазарлъци за по-висока цена. Дори заплашват, че ако спре износа ни за Турция на тази цена, те ще построят АЕЦ до самата ни граница, в района на Малко Търново. Спомняте си много добре тези приказки от неотдавна, които бяха доста сериозни. Това пък не е добре за нас, погледнато вече държавнически, защото това означава Турция да изземе пазара, който имаме към момента - Сърбия, Македония, Албания, Гърция. Ние няма как да го поемем на вътрешния пазар. Така в заверата участват и търговците, и шибанният ни елит, а ние плащаме по 20 ст. кВтч. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Най-голям имаше от енергийните помощи за отделно домакинство REECL мисля, въпреки,че и там 20-те % оставаха в банките, а за нас все едно без лихвен кредит. Но даваха възможност за изолация, дограма, енергоспестяващ климатик, газификация...Сега защо няма за отделен апартамент/къща? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Във Великобритания съм гледал сметки за ток и разни планове на доставчици - интересното е, че колкото повече ток ползваш, толкова цената му намалява. Ако едно домакинство е на ток, първите му 200 киловата са по-скъпи от нашите. Но следващите напр. 400 са нашите цени. А следващите 800 са по-евтини. Усреднено, излиза че една сметка за ток за стандартно домакинство в Лондон може и да е по-малка от домакинство в София. Заплатите въобще не ги гледам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години И аз не мисля, че точно газификацията би ни решила проблемите - тези, които са газифицирани го знаят най-добре. На газ или ток - няма значение. Даже на газ може да излезе и по-скъпо.Затварянето на реакторите в Козлодуй взе един инструмент от ръцете на властта, с който можеха да бъдат задържани цените на тока надолу.Истината е, че проектите за санирането не се правят в интерес на хората, а само за имитиране на свършена работа.И да - не сметките са високи, а доходите са ниски. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Не знам, но продаваме тока от АЕЦ "Козлодуй" на 5 ст. кВтч. Ние го плащаме на 20 ст. кВтч. В Европа е по 0.20Е, т.е по 40 ст. кВтч. - два пъти по скъпо. Какво става, разпределението ли е калпаво, ток ли няма - не е ясно. Ясно е само, че български търговци на ел. енергия стоят на изхода на АЕЦ "Козлодуй" и не дават и кВтч на българите. Кой са тези търговци и защо не ни го продават за 10 ст. кВтч., да речем - пак ще са на печалба и то двойно? Всичко е заради останалите производствени мощности - и там има търговци, и те пият кръвчицата ни и ни стрижат. И за да са доволни всички търговци, все наши хора, от АЕЦ "Козлодуй" - само уууййй. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години "Сред основните причини за възникването на енергийната бедност са остарелият сграден фонд и забавената газификация"ИСТИНСКАТА ПРИЧИНА е, че от ЕС ни заставиха да спрем могъщите си ядрени реактори, признати за годни и безопасни от МААЕ, произвеждащи най-най-евтиния ток и на тяхно място да наредим черни плочки, произвеждащи 30 ПЪТИ по-скъп ток !!!! Подложиха ни на енергиен геноцид, а ние се чудим какво става !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар