IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Успехи и провали на втория кабинет на Борисов

Investor.bg обобщава резултатите от управлението на правителството на Бойко Борисов. В първата част фокусът е върху енергетиката и строителството

07:50 | 17.11.16 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Пътното строителство на фокус

И през първия, и през втория мандат на правителството на Бойко Борисов пътното строителство беше на фокус. Разбира се, инвестициите в инфраструктура се развиха основно заради европейските средства, но реалното им усвояване започна именно по време на първия мандат на Борисов.

Кабинетът се насочи и към друга ключова инфраструктура – във ВиК сектора, метрото в София, свързана с околната среда, жп линии, спортни зали и стадиони и т.н., и мащабната програма за саниране на блоковете, строени по индустриален способ.

Освен с изграждането и ремонта на ключови и по-малки пътни артерии, правителството стана известно и с редовните ремонти на ремонтирани участъци, оскъпяване на проектите заради непредвидени разходи и редица непрозрачни процедури, а някои от скандалите се наложи да ги потушава Брюксел.

Заради промяната в характера на финансирането на пътно строителство през последната година кабинетът е принуден да отделя все повече пари от бюджета за целта. Сметките, че някакви средства от оперативната програма “Транспорт” 2014-2020 г. ще могат да се пренасочат към магистрала “Хемус” и тунела под Шипка, излязоха криви, тъй като и двата обекта не са част от основната пътна мрежа в Европа.

Първа беше магистрала “Тракия”. Строителството й започва през 1973 г. и за 10 години магистралата стига до Нови хан. През 1984 г. е изграден участъкът до Пловдив, а след промените всички правителства са правели по нещо – основно със заеми, но магистралата така и не беше завършена. Строителството на последните отсечки започна през 2010 г. с европейски пари и през 2013 г. магистралата беше завършена не без скандали и обвинения в непрозрачност.

В края на 2015 г. беше открита за движение и магистрала “Марица”. Беше изградена и магистрала “Струма” в частта й до Благоевград и от Сандански до Кулата. В момента тече строителството на отсечката от Кресна до Сандански, остава да се уточни преминаването през Кресненското дефиле, в противен случай България ще трябва да възстанови на европейските власти парите за цялата магистрала.

Реално през последната една година се работи активно и по магистрала “Хемус”. Стартирани са няколко тръжни процедури, като плановете са около 2020-2021 г. магистралата да бъде завършена.

Кабинетът процедира и за две други магистрални отсечки – София-Калотина и Русе-Велико Търново, за които текат отчуждения и процедури за подготовка на проектите. Завършен беше и друг важен пътен проект - Западната дъга на софийския околовръстен път, както и Северната скоростна тангента, които свързват магистралите "Струма", "Люлин" и "Хемус".

В жп сектора инвестициите се концентрираха в направлението от границата със Сърбия към Пловдив и оттам към турската граница и към Бургас. Другото ключово направление – Видин-София, засега остава без финансиране и изглед да бъде ремонтирано в близко бъдеще.

Програмата за саниране е обаче може би най-голямата гордост на кабинета, използвана и като коз в кампанията преди президентските избори. В момента в нея са включени около 2 хил. жилищни блока, като още толкова са одобрени и чакат финансиране и стартиране на дейности.

По принцип регионалният министър Лиляна Павлова съобщи при представянето на бюджета на министерството, че и за следващата година са заложени средства за продължаване на програмата. Ако обаче партиите в парламента не се договорят и бюджетът за 2017 г. не бъде приет, продължението на програмата вероятно ще се отложи.

Мащабното строителство по време на двата мандата на Борисов съвпадна с доста тежък период за строителния сектор заради кризата. Строителните програми на правителството обаче не доведоха до по-широк положителен ефект върху бранша. Големите поръчки по правило са “резервирани” само за няколко големи фирми, а по-малките разчитат основно на по-малките процедури за ремонти и енергийна ефективност, както и да станат подизпълнители.

През последните години секторът изпадна в тежка зависимост от европейските средства и парите на държавата и общините и неколкократното спиране на оперативни програми доведе буквално до катаклизми и фалити на фирми (основно подизпълнители).

Предстои да видим и дали и как ще бъдат довършени някои  ключови процедури, включително и за тол системата, и как ще премине прегледа на европейските програми догодина, от който зависи отблокирането на резерв от над 1 млрд. лева, предвид, че темповете на усвояване на средствата са по-бавни от очакваното.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:01 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 1 rate down comment 2
Веск
преди 7 години
Ко виждат очите ми. Едни красиви табелки от едни европроекти се снимат и дават по телевизията, а зад тях разруха. Стадиони и басейни в пенсионерски села и градчета, а хората нямат за хляб пари. Еврокражбите обаче вървят добре. Огромни дисбаланси между София и България. Лъжа и измама навсякъде. Хем 1 процент дефлация, хем 3.5 прцента растеж. Айде бе. Не на мен тея. Заплати замразени в много фирми и сектори - частни и държавни, те все ми вадят ръст на заплато 10 процента годишно. Не на мен тея. Напляскахме руснаците за Белене, армията въоръжена с музейни експонати от социализма, МВР нищо не прави за хората. Де са тез успехи - в нечии джобове паднали са май.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 2
Иван Митев
преди 7 години
Практиката доказа, най-сигурния начин да се провали съответно правителство е същото да работи при условия на сгрешена парична система.Мнозина критикуват премиера г-н Борисов без да зачитат истина, че ръководеното от него правителство подаде оставка, защото запази сгрешена парична система.Ако г-н Борисов не бе допуснал запазване на тази държавна грешка, нямаше да е със сегашния провал.За успех на правителството на г-н Борисов бе необходима подобрена парична система.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 7
tonitov
преди 8 години
Червени камъни по главата на Бойко. Ако няма гафове ще му ги вменим за да омаловажим голямото направено. Не строи както строяха червените, и те строяха, но само за да крадяха, а затова, рязане на ленти няма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 2
Momchil_Matev
преди 8 години
Мен пък точно по темата за строителството ме дразни как като стана ясно кой спечели първите два търга за Хемус, Борисов ги отмени и почнаха да я цъцкат на по 10 км. С тази скорост, ще стане готова след 50 години!И това за наказание на електората - като не искате Пеевски/Златев да я правят, никой няма да я прави!Не стана ясно защо по "безплатната" програма за саниране изисква регистриране на юридически лица (сдружения на собствениците), а при избора на фирма-изпълнител, същите сдружения нямат думата и някой местен дерибей (кмета) сключва договор за чужда сметка. Да не дава Господ тези договори да имат повод да влязат в съд някой ден...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 5
Тава е
преди 8 години
Стъпка по стъпка, във всеки пасаж демагогия за оправдания. Ето на пример"Последваха редица законодателни промени, които да облекчат състоянието на обществения доставчик, сред които създаването на специален фонд за спасение на електроенергетиката, изключване на преференциите за централите, които не произвеждат ток по високотехнологичен способ, промени за ВЕИ производителите и други." На кой бе потърсена криминални, материална и политическа отговорност дето допусна надхвърляне квотите на ЕС за ВЕЙ . Вместо стимулиране малкият и средният бизнес програмите по М320, М 321, М311 се превърнаха в над национални перални. При цена над 4 евро за ват, представете си за какви суми става дума, при инсталирани ВЕЙ над 250 милиона вата! Борисов обещаваше да търси отговорност и какво отговорност потърси на сключилите договорите за т.н. американски централи! И тъка всеки пасаж е порно, но важно е да кажем нещо, утре другите ще говорят, разграбването продължава БАЗНАКАЗАНО !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 6
Hahoto
преди 8 години
Честит нов фейслифт на сайта, на мен ми харесва! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още