В България учебнта година е по-къса, а лятната ваканция е по-дълга в сравнение с други европейски страни, което е неравен старт за учениците и трябва да се компенсира. Това обяви министърът на образованието Николай Денков. От думите му стана ясно, че ще се върви към промени в учебните програми, както и към варианти за удължаване на учебната година.
„Нашите деца учат с месеци по-малко от връстниците си в чужбина. Това е много неравен старт“, каза по bTV Денков. Според разчетите страната ни е последна по продължителност на учебните часове, особено в периода от първи до шести клас. Министърът уточни, че разликата в продължителността е 25%.
„Това трябва да се компенсира. Затова наред с промените в учебните програми, трябва да помислим и как да удължим учебната година“, смята Николай Денков.
Министърът на образованието посочи, че до 30 юни е срокът за крайните доклади след възложената оценка на учебното съдържание и след тази дата ще се мисли за промени в учебния материал. Най-много оплаквания има от уроците по математика и природни науки, отбеляза още просветният министър, визирайки резултатите от проучване на министерството.
Друг проблем, който очерта Николай Денков, е, че учебният материал не е съобразен с възрастта.
Основен проблем се очертава това, че учениците не разбират защо учат определено нещо. „Искаме базовите учебници да следват стриктно програмите. Това различно ниво, което имат учениците, то трябва да бъде покрито с учебните помагала. Става едно объркване, ако учител избере по-сложен учебник – нито го покрива качествено, нито децата го разбират“, каза Денков.
Денков потвърди, че учебната 2022/2023 година ще започне на 15 септември, но въпросът е кога ще завърши тя и как ще започне следващата. По думите му е възможно учебната година да стартира съдържателно около 7 или 8 септември. Аргументът е, че в България учениците имат по-малко дни в училище от техните връстници от други страни в Европа.
„Уважавам сантимента към 15 септември. Но нека погледнем Великден. Истинският празник е Великден, а не датата, така и първият учебен ден е празникът, а не датата", каза Денков.
Той призна, че все още идеята за по-ранно начало на учебната година не се приема от обществото, но аргументите в повечето случаи не са сериозни. Учителите също не са съгласни, защото се притесняват от допълнителните натоварвания. "Предстоят преговори как да бъдат компенсирани. Това е дискусия, която започнахме, не е приключила, когато сме готови, ще обявим решението", обобщи Денков.
„Освен по-късата учебна година и по-дългата лятна ваканция е един нарушен ритъм в тези тактове на учене и ваканция“, отбеляза още просветният министър.
Във връзка с увеличението на заплатите на учителите Денков каза, че ще се спази обещанието средните учителски заплати да са 125% спрямо средната работна заплата и тъй като предстои тя да се повиши, ще се повиши и заплащането на учителите.
Относно предложението за окрупняване на висшите училища той коментира, че не е важна бройката на университетите, а във всеки от тях да има достатъчно високо качество на преподаването. „Това в момента не е факт и търсим възможности за подобряване", каза той.
И уточни, че е подготвен материал за международния опит, като той ще бъде представен на следваща среща на работната група по темата. Според Денков тази реформа е закъсняла с 10-15 години. Той подчерта, че обединенията ще са доброволни.
преди 2 години Този министър е откровен д...л отговор Сигнализирай за неуместен коментар