Първата промяна, която трябва да бъде направена в българското образование, е в съдържанието на учебниците, защото настоящата стилистика потиска, а не развива въображението на учениците. Въвеждането на мандат на директорите няма да реши проблемите, най-вече защото мандатите са твърде кратки, а целите на добрите директори са дългосрочни. Това мнение изрази в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Юрий Анджекарски, председател на Сдружение „Професионален форум за образование".
„Един директор трябва да насърчава екипа си да работи, да го вдъхновява. Директорите не са главни или старши учители, а мениджъри, визионери, които има специфични задачи и компетенции, които не се натрупват за една, две или пет години“, коментира той.
Анджекарски смята, че работата на един директор трябва да се оценява за минимум пет години, когато приключи цикълът от 8-ми до 12-ти клас.
Той напомни, че по новия закон има действащо настоятелство, обществен съвет, педагогически съвет, като тези органи могат да преценят дали е подходящ даден директор за поста.
Според бившия директор, качествена промяна в образованието би било да се намери нов подход при писането на учебници и да се избяга от настоящото положение, което е съставено от „дефинитивни и констативни съждения, сякаш от последна инстанция“, които „потискат креативността на ученика“.
Той е привърженик на идеята учениците да са съавтори на учебниците си.
Друга възможност, която Анджекарски посочи, е въвеждането на държавен минимум какъв обем материал учениците трябва да усвоят, за да получат оценка „Среден“ и да преминат в горен клас.
„Когато този минимум е наличен, учениците и учителите ще могат да надграждат и то с теми, които са интересни на обучаващите се“, посочи гостът.
Анджекарски напомни, че иновациите трудно навлизат в образованието и даде за пример електронните дневници.
Експертът е на мнение, че е дошло време да има ново образование, ориентирано към развитие на компетентностите, в които ще има обучение за новите права на човека, свързани с изкуствения интелект.
Той смята, че иновативните училища трябва да излязат от сферата на „думите“ и да подготвят учениците за реалния живот с повече практически занимания.
„В нито едно правителство няма министерство на географията, но пък има на Туризма“, посочи Юрий Анджекарски.
Ще участват ли родителите активно в образователния процес на децата си? Започна ли бизнесът да създава образователни институции? Каква е ролята на директора в училищната дейност? Какво може да е по-доброто бъдеще за образование в България, как да се формират бюджетите и какво прави едно училище иновативно? Как се отразява Covid-19 на обучението?
Гледайте повече от разговора във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Мадона и Гай Ричи се събраха за първи път близо 20 години след трудния им развод
Любомир Николов за камерите в училище: За първи път се сблъсквам с нещо подобно
Ива Митева: Най-подходящ за служебен премиер е омбудсманът
Как любимата поп звезда на Путин се превърна в "най-мразената жена в Русия“
Пламен Димитров: Индексацията на заплатите спрямо инфлацията ще бъде в рамките на 4–5%