През следващите години процесът по ребалансиране на броя на студентите по професионални направления ще продължи и се очаква спад на учещите в направление "Икономика" на фона на ръст по отношение на "Педагогика", става ясно от Националната карта за висшето образование, одобрена по време на заседанието на служебното правителство.
Като абсолютен брой студентите в направление икономика ще бъдат с 2400 по-малко, а в педагогическите специалности - с 1700 повече, отбелязват от Министерството на образованието и науката (МОН).
Очакванията на експертите са, че през следващите години броят на завършилите висше образование български граждани ще продължи да намалява - в периода между 2021 - 2025 година ще се дипломират 239 хил. абсолвенти. В периода 2016 - 2020 година техният брой е 263 хил.
Най-голямо увеличение на броя на завършилите през следващите пет години се очаква в "Теория и управление на образованието" (със 76%), "Материали и материалознание" и "Педагогика на обучението по ..." (с по 45%). Най-голям спад ще има в "Животновъдство", където се очакват с 41% по-малко абсолвенти, "Металургия" (- 39%), "Социални дейности" и "Туризъм" (-32%) и "Икономика" (-31%).
Одобрената днес (22 юли) Националната карта на висшето образование дава информация и за актуалната профилна и териториална структура на висшето образование в страната. Документът идентифицира регионалните потребности за развитие на висшето образование в зависимост от демографския потенциал и състоянието на пазара на труда в различните райони в страната, уточняват още от образователното ведомство.
Картата определя и групи професионални направления, специалности от регулираните професии и висши училища в зависимост от съответствието между профила на предлаганите от университетите образователни услуги и търсенето от страна на кандидат-студентите, както и в зависимост от реализацията на завършилите на националния пазар на труда.
При разработването на документа са получени становища от всички министерства, работодателските организации и университети в страната.
Идеята е Националната карта на висшето образование да се актуализира всяка година, за да се отчитат промените в необходимостта от специалисти във всеки регион на страната. Документът може да се използва и за разкриване на нови висши училища, факултети и филиали, за контролиране на местата в направленията