За да се справи с недостига на кадри в образователната система, притежаващи високо ниво на дигитална компетентност, управляващите предлагат чрез допълнително обучение да се преквалифицират преподаватели, за да могат да преподават дисциплини, свързани с информационните и комуникационни технологии (ИКТ) и компютърните науки. Това се предвижда в Националната програма „Дигитална квалификация“, публикувана за обществено обсъждане.
Предлага се по Национална програма „Дигитална квалификация“ в рамките на три години да се обучават настоящи и бъдещи преподаватели по учебни дисциплини и учители по учебни предмети и модули, свързани с работата в дигитална среда, както и представители на бизнеса, които искат да започнат да преподават.
Основната цел е чрез допълнително обучение да се преквалифицират преподаватели по други дисциплини и да се обучат представители от практиката, за да могат да преподават дисциплини, свързани с ИКТ и дигитализацията в различните степени на образователната система.
Предвижда се да бъдат обучени 1000 преподаватели в прилагането на компетентностния подход с акцент върху дигиталните компетентности, обучители и обучени учители и преподаватели по ИКТ базирани иновативни технологии, както и такива, които могат да провеждат квалификационна дейност по тези теми. В рамките на програмата е предвидено и изработване на платформа за обмен на добри практики.
Предлага се преквалифициране на преподаватели от висшите училища по други дисциплини, за да могат да преподават и дисциплини, свързани с ИКТ. В рамките на програмата ще се обучат и учители по различни предмети в системата на средното образование, за да се повишат дигиталните им умения и компетентности и да им се осигурят възможности да се преквалифицират като учители по информатика и информационни технологии.
Целта е с програмата да се постигне повишаване на дигиталните умения и компетентности и преквалифициране на учителите в системата на средното образование, преподаващи по други учебни предмети, за да могат да преподават и информатика и информационни технологии.
Ще се привличат и представители от практиката за придобиване на специфични професионални знания, умения и компетентности, позволяващи да започнат да упражняват преподавателска дейност или да водят практически занятия, свързани с ИКТ и компютърни науки във висшите училища.
Очаква се образователната система да постигне кадрова обезпеченост с обучители по ИКТ базирани иновативни образователни технологии, с преподаватели по дисциплини, свързани с ИКТ и компютърни науки във висшите училища, с учители в средните училища, преподаващи по учебни предмети, свързани с ИКТ и компютърни науки в системата на училищното образование.
Представители от бизнеса трябва да бъдат привлечени като преподаватели и водещи практически занятия на студенти във висшите училища, както и като учители (в т.ч. по практическо обучение) в системата на училищното образование.
В доклада на просветния министър Красимир Вълчев се посочва, че образователната система у нас е недостатъчно обезпечена с кадри и неподготвена да отговори на изискванията и очакванията за иновативни методи и форми на преподаване. Необходимо е създаването на програма за подготовка на учители и преподаватели в областта на информационните и комуникационни технологии , които на свой ред да обучават ученици и студенти с умения и нагласи за учене в електронна среда, пише в доклада.
Програмата ще съдейства за стимулиране на висшите училища към повишаване качеството на предлаганото образование, както и за актуализиране на методите на преподаване, които да включват иновативни подходи и съвременни платформи за обучение.
Предвиждат се и целенасочени дейности за наблюдение, оценка и планиране на обучения за повишаване квалификацията в областта на дигиталните технологии на учителите и преподавателите във висшите училища.
Програмата е насочена към преподаватели от държавни висши училища, акредитирани по реда на Закона за висшето образование, учители от системата на средното образование, както и към представители на бизнеса, които искат да започнат да упражняват учителска и преподавателска дейност. Приоритетна група са настоящи и бъдещи преподаватели по учебни дисциплини и учители по учебни предмети и модули, свързани с работата в дигитална среда, както и представители на бизнеса, които искат да започнат да упражняват учителска и преподавателска дейност.
В края на обучението се издава сертификат въз основа на проведен тест. Преподавателите, преминали успешно обученията и получили съответния сертификат, ще организират семинар в съответното висше училище с осигурено присъствие на представител от МОН и/или лектор от обучаващия екип.
Обученията ще осигурят възможност на желаещите да упражняват учителска и преподавателска дейност, да придобият и усъвършенстват ключови умения и професионални компетентности в областта на дигиталните технологии, които да използват в процеса на обучение на ученици и студенти.
Бюджетът на програмата е 2 млн. лева за период от три години. Финансирането се извършва от Министерството на образованието и науката (МОН).
Основно условие за финансиране на висшите училища е осигуряването на тясна обвързаност между националните и европейските стратегически документи и насоки, политиките за развитие на съответната институция и политиките за кадрово обезпечаване със специалисти от областта на ИКТ. Основно изискване към желаещите да се включат в обученията е демонстрирането на ясен ангажимент към развитието на съответното училище или висше училище в дългосрочен план.
преди 3 години Всички учители ли сте такива некадърници, или само ти?Вече започвам да вярвам на хората, които казват: "Ако не умееш нищо, стани учител!" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Всичките гербааджии ли сте такива гaлфoнu или само ти ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ако един учител няма компютърни умения, той изобщо не трябва да бъде учител. Как изобщо ще успее да си изгради авторитет, ако децата непрекъснато му се подиграват за невежеството? Без значение дали си даскал по пеене или по химия, ти преди всичко си педагог и авторитета е важен. Поне що се отнася до общата ти култура, не е допустимо учениците ти да знаят повече от теб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Извън София има бол безработни учители. Трябват ти яки връзки, за да се уредиш на работа. Стига сте писали само наизуст и повтаряте едно и също като папагали. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години *** то било ногУ простУ ! Днес си даскал по пеене, утре си по ИКТ, другия ден - по химия. То нали - все тая - децата без друго освен да търкат телефончетата друго не правят. Ба ***'аму и радиация - наистина ли са такива дебuли в т'ва министерство ? Учителите как го търпят това, не знам... отговор Сигнализирай за неуместен коментар