IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Почти половината родители са "за" присъствено обучение

Едва 22% подкрепят учене в електронна среда, сочи анкета

18:31 | 13.11.20 г. 2
<p>
	<em>Снимка: БГНЕС</em></p>

Снимка: БГНЕС

Малко над 47% от родителите искат присъствено обучение за децата си. Зад онлайн училището стоят едва 22,2% от тях. Това показва анкета на Асоциация "Родители" по темата за предпочитаната форма на обучение в училище.

Идеята за преминаване към онлайн обучение на отделни етапи се подкрепя от 14,2 на сто от родителите, а 16,2 на сто са за смесена форма на обучение, комбинираща присъствено и онлайн обучение по определена схема, показват още данните. Те са събрани сред родителите онлайн в периода 30 октомври - 11 ноември съвместно с Института за изследвания в образованието.

В допитването на доброволен принцип са се включили над 20 000 родители от цялата страна. 38,2% са от столицата, 40,7% от областни центрове, 17,9 на сто от малки градове и 3,2 на сто са от села. Най-активни в проучването са били родителите на ученици до 4-и клас - 53,3 на сто, а родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален етап са разпределени относително поравно. 



Преобладават мненията на родителите с висше образование - 73,5 на сто, тези със средно са 24,6 на сто, а с основно - 1,6 на сто. Бащите са 10,6 на сто от участниците, а майките - 89,4 на сто. За 97,2 на сто от участниците в анкетата езикът, който се говори в семейството, е български, за 1,2 - турски, за 0,8 на сто - ромски.

Най-много привърженици на присъственото обучение за всички ученици има сред родителите от селата и малките градове, където повече от половината участници са избрали тази опция. В областните градове и столицата, където са концентрирани големите училища, този процент намалява.

Смесената форма на обучение (присъствено и онлайн обучение по определена схема) се подкрепя най-много в столицата, като при по-малките населени намалява и техният процент.  

Разпределението на предпочитанията на родителите към присъствена или онлайн форма на обучение се влияе и от възрастта на детето. Най-голяма подкрепа за присъствената форма има сред родителите на деца в начален етап - 52,8%, а най-малка - сред родителите на гимназистите - 43,6% от тях искат всички ученици да останат в училище.

Един от петима родители на деца в начален етап смята, че всички ученици трябва да преминат към онлайн обучение, като в прогимназиален етап този процент нараства до 23,7 на сто, а в гимназията е 22,3 на сто. Предпочитанията към смесена форма на обучение нарастват с възрастта на учениците - сред родителите в начален етап това е добро решение за 12,7 на сто, в среден етап - за 17 на сто, а в горен - за 20,3 на сто.

Приоритетът "Осигуряване на качествено образование" е най-силно застъпен сред родителите на ученици в начален етап (50,8 на сто) и сред тези, които живеят в областни центрове (51,6 на сто).

"Запазване здравето на децата" е относително равномерно разпределен сред различните възрасти, като за този приоритет най-загрижени са в селата (42,5 на сто), а относително най-малко тежест той има в столицата - 25,1 на сто.

Другият водещ здравен приоритет, "Ограничаването на разпространението на заразата", е по-популярен сред родителите от столицата (33,5 на сто) в сравнение с родителите от малките градове (26,1 на сто) и селата (27,2 на сто). Този приоритет е по-важен според родителите на ученици в гимназиален етап (32,7 на сто), отколкото в начален (25,9 на сто).

"Социализацията на децата в училище" има по-голямо значение за родителите на ученици в начален етап (21 на сто), отколкото за останалите (16 на сто) и за родителите от столицата и областните центрове - съответно 19,6 на сто и 18 на сто, отколкото за тези от малките градове и селата - съответно 14 на сто и 12,9 на сто.

Загрижеността за "Заетостта на родителите" е относително равномерно разпределена в различните типове населени места, но чувствително натежава сред приоритетите на родителите на ученици в начален етап (12,3 на сто) спрямо родителите на ученици в прогимназиален (5,9 на сто) и гимназиален (3,9 на сто).

Данните от проучването показват, че родителските нагласи спрямо преминаването към обучение от разстояние в онлайн среда варират значително в зависимост от възрастта на детето, населеното място, в което живее семейството, ценностните приоритети на родителите и редица допълнителни фактори, така че е невъзможно да се изведе едно единствено решение, което да е удовлетворително за всички родители. Това налага необходимостта от гъвкав подход, основан на локални решения, съобразно конкретната ситуация на различните училища, посочват от асоциация "Родители".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:39 | 11.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 2
petyob
преди 3 години
.. даже може присъстените да записват видео и да се гледат от тези, които са онлайн.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
petyob
преди 3 години
Точно така, локални решения. Родителите от един клас гласуват и болшинството печели, Който не иска да си пуска детето, да не му се пишат отсъствия, то да се подготвя само както може, има много такива случаи в историята.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още