В бъдеще електронното обучение няма да замести присъственото, а може да бъде само аварийна алтернатива, както беше сега заради пандемията от коронавирус. Това каза Красимир Вълчев, министър на образованието и науката, в рамките на парламентарния блиц контрол. Той отговори на депутатски въпрос, свързан с качеството на проведеното дистанционно обучение в страната заради пандемията, която наложи целият образователен процес да премине изцяло в електронна среда до края на учебнатга година.
И занапред ще има грипни ваканции и други обстоятелства, които налагат отсъствието на учениците. В момента се губи средно по 10 на сто от учебното време годишно. Предвид това, че сега системата стартира ефективно, нямаме оправдание това да не се случва и в бъдеще, посочи Вълчев.
Припомняме, че Министерството на образованието и науката предлага до 20% от учебните часове по различни дисциплини да се провеждат дистанционно и в бъдеще.
Ще търсим микса между присъствено и електронно дистанционно обучение. В началният етап обучението трябва да е в присъствена форма, както и в горни я курс, но там може да се мисли част от дейностите да се провеждат в електронна среда, посочи просветният министър. Не говорим за заместгване на присъственото обучение, а по-скоро за допълването му, поясни той.
Образователните системи се променят, но не така, че да заместят присъстевното обучение, а да го допълнят, категоричен е Вълчев. Той посочи, че министерството все още не е готово с анализите на обучението в електронна среда, което изисква време.
Все пак министърът посочи позитивите и негативите от дистанционното обучение, които са видими към момента, след тримесечното учене от дистанция чрез електронни устройства.
Негативите са свързани с липсата на социализация, възпитание и неравенства, тъй като не можем да кажем, че сме осигурили равен достъп до електронна среда, отбеляза министърът.
Най-доборото обучение е в реална среда, защото прякото взаимодействие не може да се замени с нищо друго, категоричен е Красимир Вълчев. Освен това част от знанията не могат са де усвоят ефективно, например практитеческите, двигателните, развитието на моториката – все недостатъци, които предполагат учене в класната стая, изброи той.
В същото време образователният министър изтъкна пред депутатите, че днешните деца ще учат много повече чрез електронни устройства и ресурси. Ако образователните системи не ги насочат към правилните ресурси чрез обучение в електронна среда и развитие на дигитална медийна грамотност, тези деца пак ще стоят пред устройствата, но ще бъдат управлявани от алгоритмите на социалните мрежи или на други програми, отбеляза Вълчев. И обобщи, че всички образователни системи вървят към това да предоставят на учениците и учителите повече образователни ресурси. Затова и ние искаме да имаме безплатно визуализирано образователно съдържание по всички образователни програми.