IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Скандалите в образованието през 2018-та

Основен проблем са напускащите училище деца

18:01 | 01.01.19 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

За поредна година българското образование беше в режим говорене, гафове и търсене на решения. А на практика българските деца отново излизаха неграмотни, демотивирани да учат, нечетящи и с доста посредствени резултати на международните тестове.

Образователният министър Красимир Вълчев призна, че днешната образователна система трябва да е като организъм, а не като производствена система. Според него драмата на днешното образование е, че то е от времето на масовото производство и е неадекватно за новото време.

Престижът на професията е тотално сринат, а учителското заплащане е на дъното на икономическата йерархия. И за да промени тази несправедливост, кабинетът реши стартовата заплата за учители и други педагогически специалисти, да стане 920 лева....но от 1 януари 2019 г.  Министърът дори обеща, че "през 2021 година учителските заплати трябва да бъдат увеличени двойно".

Но предупреди, че въпреки заплатите недостигът на учители ще се задълбочава през следващите години. Защото се очаква 40 000 учители да напуснат системата през следващите 7-8 години. И най-критично ще е след 10 години. За целта призивът му беше някои позиции да се заемат от неправоспособни учители, а на други места да се оставят пенсионерите.

Покрай Истанбулската конвенция и натиска от Европа за нейното приемане джендър скандалите не подминаха и образованието ни. Оказа се, че децата ни трябва да бъдат ограмотени според най-новите псевдонаучни теории за развитието на пола, а не според биологичната реалност.

В новия учебник по биология за 9 клас (по новата програма) беше включен скандален текст, според който "Сексуалната идентичност се формира в зряла възраст". Правят се и редица допускания за развиване на хомосексуална ориентация, които са чисто хипотетични и няма основание да бъдат включвани в учебник, възпитаващ децата ни.

В защита на децата се изправиха граждански организации и родители. Оказа се, че учебникът на издателство "Анубис" е одобрен от  МОН, а оценителите са 7 души. Дали всички от тях са зрели хора с вече формирана сексуална идентичност, или това тепърва им предстои, попитаха от БОРД, организация за родители и деца.

Джендър скандалите продължиха и с помагало за 1 клас по математика, в което на децата им беше поставена задача: "Панталонките на момченцето струват 10 лева, а блузката му е с 20 лв. по-скъпа. Колко струва роклята му?" Според авторите обаче имало техническа грешка и обещаха проблемните бройки да бъдат спрени.

Скандалите с учебниците продължиха, но на тема цени. Тази есен 9-класници трябваше да си купят изцяло нови учебници, а цената за комплект се оказа 300 лв. От МОН обясниха, че в условията на пазарна икономика нещата стоят по този начин. Но поеха ангажимент да си поговорят с издателите за по-нормални цени.

И тази година МОН призна, че основен проблем е напускането на децата от училище. Според статистика - 40 000 деца в България са извън класните стаи. И тръгна да ги издирва, от началото на учебната година мобилни екипи от социални работници, учители и полицаи обиколили домове на рисковите деца и успели да върнат....9000 отпаднали ученици.

Тазгодишните матури отново не минаха без скандали. Единият гаф беше по БЕЛ за 12 клас. В задача 7 зрелостниците трябваше да изберат верния отговор от 4 изречения. Оказа се обаче, че и в четирите имаше грешка.

МОН обаче реши да не пада по гръб. Вместо да признае вината си и да приеме, че задачата няма да се зачита, от министерството влязоха в лют спор с езиковеди, специалисти от БАН и родители, че всъщност "грешката е вярна".  Накрая, за да замаже гафът, министерството реши да даде по 1 точка за спорния въпрос. 

Скандал не подмина и 7 клас – поради техническа грешка в резултатите на първото класиране в София, оценката от НВО по математика за ТУЕС не беше умножена по три в системата и се получи изключително нисък бал за прием.

Проблемът отново бил в системата на МОН, самото училище нямало достъп и не можело да поправи грешката. Министърът също се включи с коментара, че е станала техническа грешка, но ще има и наказани.

Иначе МОН се зае да подобри битовите условия в училище и да облекчи децата от тежките раници. За целта министерството реши да даде още 6 млн. лева за шкафчета в училищата за учениците от първи до седми клас. А Вълчев обеща, че до една година ще има wi-fi във всички училища. Министърът отново повтори, че една от амбицията е всички училища да  учат в една смяна. Но за София, Бургас, Варна можело да стане до 10 години, защото не достига база.

Друга промяна, която МОН обяви е, че хартиените дневници и бележници отидават в историята. От тази учебна година училищата трябваше да се откажат от тях и да отбелязват оценки, отсъствия и забележки само в електронна система. На много места обаче паралелно останаха и двете.

Почти в края на година се оказа, българските ученици са в топ 10 от общо 58 държави в класация за процента на отсъствията и бягствата от час. В групата на страните, за които отсъствията също са проблем, са Черна гора, Италия, Уругвай, Доминиканската република, Словакия, Бразилия, Турция, Колумбия и Катар.

Според международно изследване на PISA 2015, чиито са данните, такъв висок процент бягства води до понижение на резултатите по природни науки с 15 до 20 точки.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:46 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 9 rate down comment 0
ABBA
преди 5 години
За нищещите темата образование, изпървом се запознайте с политкоректната дума за мързелив - немотивиран....На една колежка щерката ми рече: ....аааа тозз учебник от миналата година го имам, ама и тогаз не съм го отваряла!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 2
KostadinovK
преди 5 години
Имам две деца в 3-ти и 7-ми клас. Това което мога да кажа е, че се учат много излишни и сложни неща и децата са много натоварени и стресирани. Ако направя един тест от 7- ми клас на хора от министерството, 95 % няма да изкарат и 3.Ромите, които се изселиха в Германия учат много по-малко. Може да се учудите, но са много доволни и децата им се представят по-добре от другите, а тук бяха най-ниското ниво.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още