В цяла Европа не достигат кадри за морската икономика, включително и в България, коментира пред в. „Черно море“ Илзе Атанасова, председател на Морски клъстър България. Повод за коментара е провелият се форум „Дни на сини кариери“, организиран неотдавна във Варна.
Според участниците в събитието морският бизнес се съживява след продължителната криза и изпитва все по-голяма нужда от служители. Наред с това развитието на технологиите изпреварва образователната система.
Във форума са участвали представители на ключови сектори на синята икономика: морски транспорт - корабоплаване, корабостроене, кораборемонт и пристанища, аквакултури, круизен туризъм и офшорен добив на нефт и газ. Сред участниците е имало и представител на компанията „Тотал”, която втора година извършва сондиране за нефт и газ в блок „Хан Аспарух”, както и други експерти по офшорен добив. Този сектор отваря още една ниша на трудовия пазар.
Оживлението в морския бизнес е световен процес, който засяга и българската синя икономика, коментират участниците във форума.
До 2030 г. се очаква устойчиво развитие на морската търговия, според последния анализ на Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD), публикуван през 2017 г.
Над 80% от обема на световната търговия и повече от 70 на сто от нейната стойност се пренася на борда на корабите и преминава през пристанищата. Прогнозата в доклада е за 2,8% ръст до края на 2017 г.
В същото време в доклад на Международната организация на корабопритежателите (BIMCO) се отбелязва глобален дефицит на морски кадри и недостиг на около 16 хил. морски офицери. До 2025 г. световният търговски флот ще има нужда от още 147 500 старши офицери. България се нарежда на пето място в ЕС по брой на корабни офицери и на четвърто по изпълнителски състав.
Сериозен ръст има и в развитието на сектора морски аквакултури,
където също вече се усеща недостиг на специалисти, след като по българското черноморско крайбрежие бяха изградени множество ферми за черни миди.
Расте дефицитът на кадри и в морския туризъм, каза още Илзе Атанасова.