IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инженери от Варна проектират суперлайнери

Корабният бизнес е жив, заяви доц. Петър Георгиев

11:34 | 12.06.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Варненски проектантски фирми участват в проектирането на големи пътнически кораби. Една от тях е работила за финландска компания по проектирането на един от най-големите пътнически кораби - Oasis of the Seas за 5400 пасажери с дължина 361,6 метра и широчина 47 метра. Това заяви за в. „Черно море” доц. Петър Георгиев, член на УС на Морски клъстър - България.



Противно на инерцията в общественото мнение, че корабостроителният бизнес е замрял във Варна, на практика той е жив, има потенциал и нужда от кадри, категоричен е доц. Георгиев.

По думите му във Варна работят четири корабостроителни и кораборемонтни завода. В един от тях се усвоява строителството на серия от нови специализирани кораби, разширява се и производствената инфраструктура. Така че погрешно е наложилото се впечатление за замиране на бранша, което идва от фалита преди време на „Варненска корабостроителница”, коментира доц. Георгиев.

Той припомни, че в корабостроенето има цикличност и последната криза е резултат от глобалната финансова криза от 2008 г. Процесът според експерта  вече отшумява и започва леко оживление.

Проблемите в Европа за сектора остават. Те тръгнаха с преместването на центъра на световното корабостроене от Стария континент към  Далечния изток. Сега Китай, Корея, Япония и дори Виетнам са страните, където се произвеждат масовите серии търговски кораби. Европа остана център само в строителството на пътнически кораби, луксозни яхти и специализирани съдове, което става главно във Финландия, Франция и Италия.

Европа осъзнава, че загуби корабостроенето. Големите корабни заводи са изкупени от азиатски инвеститори (вижда се в съседна Румъния и на  много други места), които осигуряват някаква заетост, но пък се изнася основната печалба. Така че в момента политиката на ЕК е насочена към стимулиране на МСП, на малките  корабостроителници, допълва специалистът.

Според него започналото оживление в сектора постепенно може да повиши интереса към инженерното образование.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:35 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още