Пет кораба са задържани в момента на пристанище Варна заради трудности в обслужването от страна на техните собственици и оператори. Принудителната мярка е наложена от ИА „Морска администрация”. В случая големите потърпевши са екипажите, на които не са осигурени нормални условия за живот и работа, полагащи им се по международните конвенции.
„Две са законовите причини, заради които сме задържали тези кораби. Фактически за тях не са полагани грижи от страна на корабособствениците“, заяви за в. „Черно море” к. д. п. Валентин Енчев, директор на дирекция „Морска администрация – Варна”.
„Имаме забележки за техническото им състояние, които са отстраними, но просто корабопритежателите не влагат пари. Те имат задължения към екипажа по Морската трудова конвенция, но не ги изпълняват. Трябва да плащат заплати - не го правят от много месеци. По тази конвенция са длъжни и да откомандироват екипажа съгласно договора, който са сключили и който не разрешава да бъдат повече от 11 месеца на море, а моряците стоят повече от година и няма кой да ги смени“, допълва той.
Освен това корабите не са снабдявани редовно с гориво, храна, вода и други продукти. Корабите, които са на кейове, трупат задължения за ремонти, които също не се плащат. Всичко това рефлектира върху правата на екипажите.
„Морска администрация – Варна“ не позволява корабите да заминат, тъй като са нарушени правата на моряците или защото имат неизплатени задължения към институции и фирми. Но остава проблемът, че те стоят на пристанището, без да се полагат грижи за екипажите, допълни кап. Енчев. Той поясни, че задържаните кораби са сравнително нови и големи, така че не става дума за стари амортизирани корита, които могат да бъдат изоставени. Всички те плават под удобно знаме.
На въпроса за законовите възможности, които могат да използват потърпевшите екипажи, кап. Енчев има своя категоричен отговор: Морската трудова конвенция, която е в сила от 2 години, е тежък и силен инструмент за защита на правата на моряците.