Кадрите в туризма решават всичко, но качествените служители в тази област се задържат трудно в България. Около това мнение се обединиха експерти в сутрешния блок на телевизия Bulgaria On Air.
„Кадрите решават всичко, особено персоналът, който обслужва туристите, но качествените кадри трудно се задържат в България“, заяви доц. Стоян Маринов, директор на Колежа по туризъм във Варна.
Той посочи, че в страната има достатъчно училища, които готвят кадри за сектора, но поради ниското заплащане хората предпочитат да работят в чужбина.
"При нас 50% от часовете са по чуждоезиково обучение, а 30% - практика", допълни той. Младежите обаче предпочитали да работят извън страната.
"Не можете да наемете качествен администратор за 450-500 лв., в Гърция или Испания той ще взема минимум 600 евро. Ако повечето работодатели не осъзнаят, че не трябва да пестят от заплати, ще има проблем през летния сезон“, предупреди доц. Стоян Маринов.
Туристите често се оплакват от персонала на място – например екскурзоводите не могат да общуват с тях, добави от своя страна Димитър Деков, председател на Сдружанието за правна помощ на потребителите.
Според Маринов Гърция конкурира страната ни освен със заплащането, също и с организацията. „В повечето случаи нямаме мениджмънт на високо равнище. Ако на рецепцията работят четирима души и им се дадат по 200 лв. отгоре, на сезон с осигуровките всичко излиза с около 4000 – 5000 лв. повече, което не е проблем за един голям хотел“, обясни той.
„Конкуренцията ще реши проблемите на бранша, свързани с качеството на услугите и липсата на кадри“, допълни той. Конкуренцията се развива, подкрепи го и Деков.
Според Маринов летният сезон ще е труден и "измъчен". Липсват руски и украински туристи. Разчитаме на румънския и молдовския пазар, които да компенсират спада от пазарите Русия, Украйна и Беларус, каза той.
Деков коментира, че в областта на туризма потребителите се оплакват основно от недобросъвестно отношение от туроператорите или от качеството на услугата в хотелите. Хората трябва да знаят, че трябва да имат писмени договори, да избират организирани туристически пътувания, да изискват от оператора да предоставя застраховка професионална отговорност, разясни той.
Ако потребителите са в чужбина, трябва да се обърнат към туроператора, ако има несъответствие в обслужването. Дори нещата да се разминат – да има лош сценарий на почивката, спорът с туроператора може да бъде решен, след като хората се върнат обратно в България, допълни Деков.
преди 9 години Не можете да наемете качествен администратор за 450-500 лв., в Гърция или Испания той ще взема минимум 600 евро.Тоя луд ли е? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години И защо трябва да ми удържат от заплатата цяла година за да хрантутя накрая някаква маефия от социални отрепките, каквито са хотелиерите и ресторантьорите по морето. Утре ще ме аборират и за милицонерсикте просититуки в Бургас или Варна. Ще ме карат и да пуша трева на морето.По-добре в Гърция или Турция ,примерно, отколкото насила да ме карат да летувам на Черно море. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Много просто - нишожни заплати, денонощен труд, гадни условия на работата, няма осигуровки, алчни простаци и разбойници за работодатели - мутри, екс-комунисти, ченгета и какво ли не още.Българскитя туризъм - ниско качество на ниски цени за чужденците и високи цени и долно качество за българите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Туризъм се прави с кадри, но не само. Ясно е, че заплатите у нас са ниски, но няма как да се повишат, защото и други ще искат, т.е. няма да е само 4-5к лв. за сезон както е сметката в статията. Затова следва да се наблегне на по-евтини методи, повече държавна реклама в чужбина, да ни знаят хората навън като дестинация. Отделно, време е идеята с ваучерите за почвики у нас да се приема и да влиза в сила. Всеки месец да се заделят по едни 200-300лв. от заплатите на хората и да се трупат, като има данъчни облекчения. Като дойде момента, т.е. лятото или зимата, човек да си взема ваучера и да ходи да почива на нашето черноморие, т.е. ваучерите да са за БГ почивки. Така ще се увеличи интереса на българите към почивки у нас и ще се стимулира икономиката ни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар