Проточилият се от години ремонт на железопътен мост на Фериботен комплекс Варна и недостатъчният капацитет на порт Кавказ бавят обработката на корабите по фериботната линия, съобщи в. „Черно море”.
По думите на представители на операторите от двете страни, които обслужват българския кораб „Варна”, както и руските „Авангард” и „Славяни”, пристанище Кавказ разполага само с един преходен железопътен мост, който в момента е свръхнатоварен, тъй като работи и по ново направление до Крим.
Капацитетът му е крайно недостатъчен и се налага фериботът да чака цяла седмица, а понякога и повече. Подобно е положението и с другите кораби.
„Получава се задръстване - имаме 120 вагона, които не можем да измъкнем“, заяви Иван Вълчев, началник на „Фериботно плаване” в Български морки флот (БМФ). При тази ситуация често се нарушава договорената практика в обслужването на корабите.
„В края на миналата година получихме писмо, в което се предлага възстановяване паритета, както е по договор - да се обработва един техен кораб, после един наш. За съжаление, това изискване не се спазва. На нашето фериботно пристанище паритетът също непрекъснато се нарушава от БДЖ „Товарни превози”, добави Вълчев. Според него има изрично указание на министъра на транспорта, което задължава компанията да спазва договорените условия за обслужване на корабите на двата оператора по линията Варна - Кавказ. След като тя не ги спазва, явно е нужна по-твърда политика от страна на министерството, предлага той.
Другият сериозен проблем, заради който се бави обслужването на корабите по линията, е тежкото състояние на втория преходен мост на Фериботен комплекс Варна.
В. „Черно море” припомня за сагата с проточилия се с години ремонт на първия мост от страна на Националната компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). На финала на ремонта се оказва, че той не може да приема малките фериботи, които обслужват линията Варна - Кавказ. Причината е в допуснато разминаване в междуосията на вагоните. Сега съоръжението обслужва само големите фериботи, а за другите е останал вторият мост, който е силно амортизиран и трябва да бъде ремонтиран.
За реалните перспективи пред развитието на фериботната линия говорят данните за обработените товари през изминалата година. Според данните към 31 октомври е увеличен вносът на пропан-бутан – доставени са общо 94 517 т, което със 7 402 т и с 331 жп цистерни повече от същия период на 2013 г. В същото време по линията са заминали общо 522 пълни вагона, от които 399 с общо карго предимно за Турция, 62 с магнезит, 32 със строителни материали, 14 с хранителни стоки, 13 с козметика и др.
Фериботният комплекс във Варна има капацитет годишно да транспортира и обработва около 3,2 млн. т. товари, от който се използва минимална част.
Устойчивият правен статут е задължително условие да се тръгне и към концесионирането на Фериботния комплекс, коментират експерти.
В началото на тази година транспортното министерство обяви, че планира в най-скоро време цялата собственост на комплекса във Варна да бъде обособена в отделно предприятие, тъй като сега е разпределена между ДП "Пристанищна инфраструктура", НКЖИ и БДЖ. Целта е като цялостен комплекс ДП "Пристанищна инфраструктура" да го отдаде на концесия.