IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

4 години след IPО-то – Quo vadis, Facebook

Следващите генератори на приходи може да са в областта на мигновенните съобщения и виртуалната реалност

19:50 | 18.05.16 г. 1
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Ако има компания, която можеше да пречупи негативния тренд сред технологичния свят по време на последния сезон на отчетите, то това можеше да бъде само Facebook Inc. 

Много се изговори за впечатляващия ръст на социалната мрежа, по-специално при мобилните устройства. Но компанията също така има относително неизползвани източници на приходи, с които разполага в краткосрочни и дългосрочни хоризонти, особено в областта на мигновенните съобщения и виртуалната реалност. 

На фона на четиригодишнината като публично дружество анализаторите имат основание да предполагат, че устремилите се нагоре акции на компанията може да достигнат още по-високи стойности, особено на фона на последните тримесечни резултати.

Главният изпълнителен директор и съосновател на социалната мрежа Марк Зукърбърг, който стана на 32 години през уикенда, имаше какво да празнува.

Той оглавява социално медийна империя, която има повече от 13 000 служители и се използва от повече от един милиард потребители всеки ден, като само преди малко повече от десетилетие мрежата бе предназначена за 400 до 500 души. Днес авторът на този текст има почти три пъти повече приятели във Facebook.

“Харвард нямаше Facebook и тази разлика се опитвахме да запълним", заяви Зукърбърг в интервю за CNBC през 2004 г., годината, в която компанията стартира. „В Харвард има 100 000 души, така че не се знае докъде може да стигнем по-нататък".

Стартирането на сайт за социални контакти с екип от няколко души и напускането на колежа от Бръшляновата лига определено са рисковани стъпки. Но са си стрували определено. Ето и някои от най-големите ходове на Зукърбърг.

IPO-то на Facebook

Първичното публично предлагане на социалната мрежа бе едно от най-горещите на десетилетието. Facebook дебютира на борсата преди точно 4 години. Въпреки че преминаването на борсата позволява на инвеститорите да спечелят, а на фирмите – да набират средства, IPO-то e свързано и с повишен контрол – което обикновено е стресиращо за стартиращи компании. От IPO-то на Facebook насам акциите отчитат скок от номиналната цена при откриването на търговията от 42,05 долара до около 120 долара. Пазарната капитализация в момента възлиза на 344 млрд. долара.

Сделката за Instagram

През април 2012 г., малко преди собственото IPO, Facebook обяви, че ще плати 1 млрд. долара за платформата за споделяне на снимки Instagram в кеш и акции. По онова време Instagram имаше 30 млн. потребители. Това бе важен ход за Facebook, който преди се фокусираше върху по-малки придобивания – до 100 млн. долара. През миналия септември обаче Instagram тържествено обяви, че е достигнал 400 млн. потребители, като надмина броя на ползващите Twitter.

Зукърбърг заложи на „мобилното“, наричайки го „бъдещето“

Усещайки тенденцията за преминаване от десктоп устройства към мобилни, Facebook заложи много на тренда. През октомври 2012 г. Зукърбърг заяви, че „бъдещето наистина ще бъде в мобилните устройства".

Днес 80 на сто от приходите от реклама на Facebook идват от мобилни устройства.

Facebook придоби WhatsApp

Мислите ли си, че Instagram бе голяма хапка? Facebook се възползва от това, че вече е голяма компания и придоби приложението за съобщения WhatsApp за стряскащите 19 млрд. долара през 2014 г. По това време приложението имаше 450 милиона активни потребители месечно.

Критиците бързо оплюха сделката, наричайки придобиването „отчаян" ход. Браншов наблюдател заяви, че Facebook „масово надплаща". Дори инвеститорите изглеждаха притеснени, което доведе до срив на акциите през същия ден.

Но в социалния свят нещата се менят бързо. WhatsApp премина през крайъгълен камък този февруари, когато обяви, че вече има над 1 млрд. потребители.

Сделката на Facebook за Oculus

Зукърбърг и преди залагаше на онова, което смята, че ще е бъдещ тренд, направи го и сега. През 2014 г. концернът купи компанията в сферата на виртуалната реалност Oculus за 2 млрд. долара.

„Някога виртуалната реалност бе мечтата на авторите на научна фантастика“, написа той в профила си. „Но и интернет някога бе само мечта, както и компютрите и смартфоните“.

Oculus Rift – устройството за 599 долара, бе пуснато за предварителни доставки през януари. То се разпродаде за 1 ден. Има признаци, че Facebook ще навлезе по-сериозно в този сектор. Компанията планира да добави 1200 служители през тази година, повечето от тях – в сектора за виртуалната реалност, предаде наскоро Ройтерс.

Но дали някое от двете гореспоменати придобивания ще се отплати за дружеството, или не, все още е рано да се каже. Ричард Грийнфийлф, анализатор в BTIG, смята, че WhatsApp не е генерирала приходи за Facebook, а Oculus е все още в началото на доставките. „Рано е да се каже какво ще се случи. Но дали са ключови активи за бъдещето? Абсолютно...“.  

Повече вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:22 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още