При по-старите концесионни договори няма ограничение на максималната цена за чадър и шезлонг. Това обяви в ефира на bTV нач. на отдел „Контрол на концесионната дейност” към Министерство на туризма Василка Цанева. Повод за коментара ѝ е касова бележка за 70 лв. за сянка на плаж „Каваци”, която предизвика възмущение в социалните мрежи. Цанева обясни,че непрекъснато се правят сериозни проверки на концесионерите на българските плажове.
Тя добави, че все пак пазарът определя цените. „Има разнообразие от плажове – някои са с нови договори, други са със стари”, посочи Цанева и допълни, че инспекторите следят стриктно на плажовете да са със 50% свободна зона за разполагане на плажни принадлежности.
По думите на Константин Занев от Институт за анализи и оценки в туризма, цените за чадър и шезлонг не са нормални. „Виждаме как българинът има едни очаквания за лоялност към Гърция, а не към България. Защото там знае какво ще получи за парите си и какво качество ще получи. В България никога не знае какви нови промени ще има. Започваме да губим българския турист”, коментира Занев.
Василка Цанева добави, че има и по-евтини цени за чадър и шезлонг, като даде пример с плажа „Бургас-Север”, където цента 1,20 лв., а на „Поморие-Централен” – 3,60 лв. „Когато се прави сравнение е редно то да се прави между големите курорти в Гърция и България, между малките населени места в Гърция и у нас”, каза Цанева
И все пак, по данни на Института за анализи и оценки в туризма туристите по българското Черноморие са намалели с над 20% през тази година. Въпреки че все още няма официални данни, предварителните анализи на Министерството на туризма показаха спад с между 3 и 6%.
На този фон пък трафикът на леки автомобили през граничния пункт с Гърция се е увеличил с цели 25%, като през уикенда пътуващи се оплакаха, че са чакали близо 3 часа на границата. Проучване на социологическата агенция "Тренд" от своя страна показа, че 32% от българите са избрали да почиват в чужбина това лято. Повечетo са се спрели на курортите именно в Гърция и Турция.
"Проекцията на цените е визия за пазар. А пазарът е свободен. И тогава, когато има предлагане и търсене, и те срещнат своя интерес - цената е разумна. Не бива цена, обявена на едно място, да бъде показателна за цялото българско Черноморие", коментира в ефира на Bulgaria ON AIR изпълнителният директор на Сдружение "Национален борд по туризъм" д-р Полина Карастоянова.
"Дори и цена от 100 лв. за определени зони по плажовете ни би била приемлива, ако има клиенти за тях. И ако услугите, които се предлагат са на съответното ниво", допълни още д-р Карастоянова.
Пред Bulgaria ON AIR тя беше категорична, че само след средата на месец юли картината по родните курорти ще бъде съвсем различна и за отлив на туристи няма да става и дума.
Междувременно снимки на касови бележки с абсурдно високи цени в черноморския курорт "Албена" бяха разпространени в социалните мрежи и предизвикаха масово възмущение от това, което се случва по морето на фона на значително по-малкия брой туристи тази година. От репортаж на Нова телевизия се вижда, че клиенти са платили 11 лв. за бутилка минерална вода и 9,50 лв. за пърленка.
Според собственика на заведението цените на минералната вода и пицата са толкова високи поради факта, че в началото на сезона групи туристи си поръчват по един брой от тях и му заемат цялата маса. Към този момент цените изглеждат по друг начин.
Маргита Тодорова – директор на „Маркетинг и реклама” към КК „Албена” се извини на клиента за грешката, която е допуснал техния партньор. „Доброто съотношение „качество-цена” е водещо в днешно време. И това е доказателство за избора на нашите гости. Повече от 40% от тях са ни постоянни”, обясни тя.
Вижте още във видеото.