Туристите, пострадали от "София тур и Холидей", които не успяха да реализират почивките си, ще получат обезщетения, но процедурата по изплащането може да се забави. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова след среща със застрахователните компании - "Алианц България" и "Групама", с които фалиралата компания е имала договори.
На 19 декември туроператорът обяви, че прекратява дейността си поради несъстоятелност.
Туроператорът е изключително некоректен, защото не спазва ангажиментите си, предвидени в Закона за туризма, каза Ангелкова, цитирана от пресцентъра на министерството.
По закон, когато туроператор обяви неплатежоспособност, е длъжен незабавно да изпрати информация до министерството и до застрахователните компании за това какви сключени договори има с клиенти и с какви контрагенти работи - турагенции, хотели, авиокомпании.
За съжаление в уведомлението от "София тур и Холидей" няма информация какъв е броят на пострадалите клиенти и какъв е размерът на евентуалните щети, каза Ангелкова. По думите ѝ това може да забави процедурата по изплащане на обезщетенията, която може да стартира, след като се съберат необходимите документи, свързани с броя на потърпевшите.
Ангелкова е заявила, че лично се ангажира да следи случая.
Обезщетения ще се плащат, но не на принципа първи по ред, първи по право, обясни Орлин Пенев, изпълнителен директор на "Алианц България".
Трябва да се съберат всички искове и сумата да се раздели пропорционално спрямо това, което всеки е платил на търговеца, ако не стига за покриване на пълните суми. Пенев е уточнил, че все още не се знае какъв е размерът на исковете, за това не може да се каже и дали парите ще стигнат за всички. В "Алианц България" са подадени малко повече от 80 иска, за които все още не е установено към кой от застрахователите трябва да се насочат.
Лимитът на полицата на "София тур и Холидей" е 450 хил. лв., а към "Групама" е 25 хил. лв.
Орлин Пенев е категоричен, че сума от 1 млн. лв., каквато беше обявена от туроператора, не съществува.
Досега в министерството не са получавани сигнали за нарушения на "София тур и Холидей", заяви министърът на туризма. Тя поясни, че с прекратяването на дейността туроператорът не се заличава автоматично от Националния туристически регистър. Това е отделна процедура, която ще стартира и ще отнеме известно време.
Очаква се до края на седмицата съвместно със застрахователните компании да се установи точният брой на пострадалите от некоректната фирма. Все още обаче не може да се каже в какви срокове потърпевшите ще може да си получат обезщетенията. Министерство на туризма ще сигнализира за случая МВР и прокуратурата, за да може и те да направят необходимите проверки и действия.
За да не се случват подобни казуси в бъдеще, а и за се засили контрола, според Министерството на туризма е нужно създаване на инспекторат. Според Ангелкова това ще стане с промени в Закона за туризма през следващата година.
Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма цитира европейска директива, според която правителството трябва да създаде достатъчна гаранция у пътуващите, че техните пари ще бъдат върнати при подобен казус. Той определи като "притеснително и голямо разочарование за туризма" поредното фалиране на туроператор.
"Ако има някой виновен, това е Министерството на туризма", заяви той по Bulgaria ON AIR. По думите му Министерството на туризма е трябвало да създаде достатъчна гаранция, че ако туроператор изпадне в несъстоятелност, още същия ден парите ще бъдат върнати. Също така да бъде създаден център за информация и да бъдат платени моралните щети на засегнатите, смята той.