Едва между 16 и 20 общини в България имат функционираща икономика и разчитат на собствените си бюджети и приходи. Останалите изпитват трудности с бюджетната си издръжка и това се дължи на обезлюдяването и влошаването на работната сила. Необходимо и задължително е разработването на инвестиционен портал на българските общини.
Това препоръча преподавателят в Геолого-географския факултет на СУ “Св. Климент Охридски” гл. ас. Димитър Димитров в ефира на "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Той е на мнение, че трябва да бъдат насочени значителни средства, за да могат и местните общности да почувстват позитивния ефект на регионалната политика, свързана с инфраструктурното развитие на второкласна и третокласна пътна мрежа.
“Ако през следващите от пед до десет години не се предприемат мерки за справяне с демографския срив, в последствие процесите ще бъдат необратими", предупреди Димитров и напомни, че някоко най-бедните региона в ЕС са в България.
По думите му само в резултат на отрицателния естествен прираст последните 5-6 години населението на България намалява приблизително между 41-42 хил. души във всяка година или с един град като Ловеч, Разград, Кюстендил.
Според експерта състоянието на общинската пътна мрежа е тежко. „На около 80% от нея не е извършван капитален ремонт повече от 25 години“, напомни ученият.
„Инфраструктурното развитие на страната е под това на Източна Европа“, посочи Димитър Димитров.
За пример той даде Хърватия, която е направила система за скоростни пътища от вътрешността на страната към Адриатическото крайбрежие, а не толкова автомагистрали.
„Трябва да се помисли и в нашата страна за изграждане на скоростни пътища, които са с ниска себестойност, но с добра пропускателна способност. Разликата от автомагистралата е, че няма аварийна лента за движение", уточни Димитров.
Той е категоричен, че скоростните пътища са подходящи за държави с планински терени.
Вижте повече във видеото!