IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инвеститорите изтеглиха 275 млрд. долара от технологичния сектор

За по-малко от месец 14 от най-големите компании изгубиха около една пета от общата си пазарна капитализация, възлизаща на 1,4 трлн. долара

08:15 | 09.04.14 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Инвеститорите изтеглиха 275 млрд. долара от технологичния сектор

Инвеститорите на фондовите пазари с лекота отхапаха 275 млрд. долара от едни от най-големите публично търгувани компании в световен мащаб, пише Financial Times.

14 компании, всяка от които струва повече от 20 млрд. долара, като 5 от тях са в Азия, а 9 – в САЩ, за по-малко от месец изгубиха около една пета от общата си пазарна капитализация, възлизаща на на 1,4 трлн. долара.

Въпреки че фондовите пазари все още катерят рекордни нива, едни от най-известните технологични компании на планетата претърпяха най-болезнения удар от дълбините на финансовата криза насам.

След бягството, което опъна традиционните методи за оценка до точката им на пречупване, това, което виждаме днес, може би е нещо повече от временна корекция. Един след друг, пазарните сегменти с най-висок растеж се пречупиха. Възходът в биотехнологичния сектор достигна своя връх в края на февруари. Но оттогава насам подиндексът на Nasdaq за представянето на биотехнологичните компании спадна с почти 20%.

Новото поколение софтуерни компании, ориентирани към бизнеса - като доставчикът на приложения, базирани на облачните услуги, Workday, компанията за анализ на данни Splunk, компанията, предоставяща услуги за сигурност Fireye – пострадаха още по-силно, свивайки капитализацията си с 30-40%, дори и повече.

Най-лошо и по-осезаемо обаче пострадаха „сините чипове“ сред интернет компаниите. През изминалия месец стойността на китайската интернет група Tencent спадна с една пета. Към 6 март пазарната оценка на дружеството се стопи с 32 млрд. долара (247,3 хонконгски долара).

В Южна Корея Naver изгуби 10 на сто, докато японската група за електронна търговия Rakuten се гмурна със 7%. Yahoo Japan се срина с 26%.

Междувременно в САЩ Facebook пропадна с 22% от върха, достигнат през март, докато цените на акциите на Twitter и LinkedIn се понижиха с цели 40% от достигнатите по-рано върхове. Дори Google сви капитализацията си с 12% само за месец – понижението е два пъти по-голямо от спада на индекса Nasdaq Composite за същия период. На 8 април технологичният индекс записа третия си най-болезнен дневен спад от 2011 г. насам.

Почти веднага отстъплението повдигна редица въпросителни относно поредицата първични публични предлагания (IPO), които би трябвало да поднесат нова партида интернет лидери. Случилото се засили скептицизма относно оценката на IPO-то на китайската компания за електронна търговия Alibaba. Стойността на предлагането прехвърли 200 млрд. долара. Следващите по веригата са JD.com – още един китайски сайт, или пък услугата за съобщения Weibo на Sina Corp.

Две са обясненията, които стоят в основата на неуспеха на акциите на компании със силен растеж. Според едни това е естествена и силна корекция, която изтласква спекулативните инвеститори и привежда цените на акциите в съответствие с реалността.

Другото обяснение, че е балансът на риска в световен мащаб се е изместил - на фона на кризата в Крим и нарастващото ниво на геополитически риск и на промяната в ръководството на Федералния резерв и признаците за съживяване на икономиката на САЩ, предизвикали безпокойство сред пазарните участници относно бъдещото покачване на лихвените проценти.

В такъв случай – можем ли да говорим за нов дот-ком балон? Според мнозина инвеститори, търсещи акции на технологични компании, днешната ситуация е различна от отминалия интернет колапс. Въпреки това не липсват и прилики.

И днес, както тогава, високите цени се дължат на надеждите за големи печалби в бъдеще, а не толкова на търсенето на бързи печалби. Този път – вместо в мрежата – това се случва заради мечтите на инвеститорите за трупане на огромни богатства чрез мобилния интернет. Никъде това не е по-видно от рекордните цени на чат приложенията – основната комуникационна полезност на мобилния интернет. Да си припомним предложението на Facebook за WhatsApp.

Какви бяха причините пазарите по света да паднат като домино? Технологичният сектор ли пострада най-много? Отговор на тези и други въпроси можете да получите от разговора между Вероника Денизова от Bulgaria On Air и Свилен Колев от Investor.bg.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:12 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bulgaria On Air виж още

Коментари

3
rate up comment 7 rate down comment 1
misanthrope
преди 10 години
Аз не казвам че са за жалене или че е лошо, просто казвам как е според мен. Ключовото е, че не са технологични компании а по-скоро контент компании, както и че наличните в момента социални мрежи са преминали върха си и ще вървят надолу. Е, могат и 20 год да вървят надолу и да са силни, но посоката е тази
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 1
Pyramid
преди 10 години
Живи да ги оревеш ;-)Прочее, веднъж осребриш ли този WOW ! ефект, после може 10 живота нищичко да не пипваш, и пак да си сит-пресит. В крайна сметка, бизнесът е генерирал печалбата и е освободил място за следващия.- не е ли прекрасно ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 1
misanthrope
преди 10 години
Социалните мрежи не бива да се причисляват към технологичните компании. Технологията в тях е малко и далеч не най-важното. Подобни компании си имат жизнен цикъл и скоро ще си идат, следвайки кривата на развитие на Yahoo и ICQ. Разчитат на съдържание и на WOW ефект, правейки технологиите лесни и достъпни за маса хора, но живота им продължава максимум до следващия WOW ефект и дори той да не се появи скоро, хората започват да се отегчават от тях.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още