IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ивайло Чаушев: Стратегията на инвеститорите е предпазлива

Търговската война със САЩ ще удари цели сектори в Европа – коли, лекарства, алкохол, коментира главният пазарен анализатор в "Делтасток"

12:53 | 17.02.25 г.

Стратегията на инвеститорите е предпазлива и силно динамична при очаквани потенциални ръстове през февруари и март и евентуална корекция след първата четвърт от годината, която ще е между 10-15%. Това прогнозира Ивайло Чаушев, главен пазарен анализатор в "Делтасток", в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.

Според него все още е рано да се правят големи промени в инвестиционната стратегия, но отбеляза, че 2025 г. се очертава като по-волатилна от миналата година вследствие на несигурната политика на американската администрация и текущото развитие в Европа.

„В момента три сектора са изложени на потенциално агресивна търговска война. Това са фармацевтичният, автомобилният и производителите на алкохол. Например, фармацевтичният сектор е изнесъл близо 60 млрд. долара стоки към САЩ през 2024 година. Това е голям риск за европейските компании и го виждаме в цените на акциите, които падат през последните месеци. Датската Novo Nordisk беше най-голямата компания в Европа преди идването на Тръмп на власт, сега компанията ще трябва да намали разходите си, за да се справи“, коментира пазарният анализатор.

Той смята, че европейските автомобилопроизводители „не могат да си поемат дъх през последните години“. Това, по думите му, е породено от загубата на конкурентоспособност, с прекаления фокус върху китайския пазар, липсата на иновативност.

Чаушев прогнозира, че митата със сигурност ще окажат негативен ефект върху компаниите, което ще доведе до по-слаби продажби и по-ниски печалби поне за някакъв период. „До началото на април Европейският съюз трябва да помисли как ще реагира и да прояви проактивност и да свали митата върху американските автомобилопроизводители от 10% до 2,5%“, смята той. 

Според пазарния анализатор едно изместване на производството в САЩ е трудно за европейските производители в текущия момент. „Те вече инвестираха много в  преместването в Мексико и Канада. Изграждането на нови производствени мощности в САЩ ще изисква определено време“, обясни Чаушев и даде пример, че това вече се случва, след като от Folkswagen вече се насочват към развитието на партньорства с американски компании като Rivian.

„Сходна е ситуацията и при Diageo, които притежават марката Johnnie Walker. Компанията спря да публикува средносрочни прогнози, което доведе до спад на акциите ѝ“, добави той каква е реакцията при алкохолните напитки.

До какво биха довели реципрочните мерки на ЕС за мита към САЩ? Какво показват изследванията на Bloomberg Intelligance? Защо се променят средносрочните прогнози и отчита ли това евентуална по-добра капитализация през 2026 г.?

Материалът не е повод за инвестиционно решение!

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:53 | 17.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още