Според нея в света има тотален спад в консумацията на вино и добави, че от 1963 г. няма толкова малко производство на грозде. По думите ѝ спадът в консумацията на вино се дължи на множество фактори. „Един от тях е, че младото поколение държи на доста по-здравословен начин на живот или пък заменя алкохола с канабис или с бира. Французите, например, вече пият повече бира вкъщи, отколкото вино, което е показателно. Фактор е и цената", посочи експертът.
Йончева съобщи, че единственият сектор във винопроизводството, който ежегодно отбелязва ръстове, е на нискоалкохолните и безалкохолните вина – това са вина с алкохол около 0%-0,5%. „Всички други сектори бележат спад, включително тихите и пенливите вина“, отчете тя.
Що се отнася до резултатите за сектора за миналата година, тя заяви, че „годината беше здрава, суха и няма спад в производството на обема“. Експертът обаче обърна внимание, че в Южна България – в регионите на Мелник, Сакар и Пловдив – има спад в производството на грозде, докато в Северна България има подобрение на фона на 2023 г.
На въпрос какво трябва да се направи, за да има цялостната политика за промяна на сортовете и адаптация към климатичните промени, Йончева посочи, че трябва да се мисли за използване на традиционните български сортове като „широка мелнишка“.
„Климатът се отразява сериозно на качеството на гроздето. Климатичните промени са осезаеми и винените сортове, на които ще се залага в бъдеще, ще търпят промени. Все повече лозари, дори тези, които не са поливали до сега лозята си, се обръщат към този начин на отглеждане. Изминалата година бе характерна с това, че беритбата започна много по-рано – на места от две до четири седмици преди обичайното време за различните региони“, съобщи експертът.
Тя прогнозира, че очакванията за пазара на вина в България са за запазване на позитивните тенденции. „България е наистина един прекрасен пазар за клиента. За производителя не е толкова лесен, защото има много внос. Ако човек има малък интерес на тема вино в България, наистина изборът на рафтовете е безкраен“, обясни Катя Йончева.
Защо спада индексът на цените при пенливите вина? По-лесно ли пробиват българските вина на международните пазари? Как ще се позиционира българският бранд? Защо износът към Китай се сви? Какви са тенденциите в консумацията на вино през 2025 г.? Какво ново предстои да видим на бургаския конкурс за вино?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.
преди 22 часа Climate shifts demand adaptive practices in winemaking, much like choosing a bamboo electric toothbrush promotes sustainability in daily routines.Visit : https://***.nouviqueaustralia.com.au/products/dental-approved-eco-friendly-bamboo-electric-tooth-brush отговор Сигнализирай за неуместен коментар