IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Георги Шарков: Изкуственият интелект трябва да бъде наш партньор

Вървим към когнитивна диктатура на AI, затова е важно човешкото съзнание да остане критично към реалността, посочи експертът по киберсигурност

13:40 | 08.11.24 г.

Изкуственият интелект трябва да бъде наш партньор. Това мнение изрази в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria д-р Георги Шарков, ръководител на Лабораторията по киберсигурност в “София Тех Парк” в коментар за връзката между избори и киберсигурност.

Според него може би вече има някакъв вид диктатура или трябва да очакваме доминация над човешкото съзнание. Той очаква тя да не е само дигитална, а когнитивна – чрез изкуствен интелект (AI). По думите му това ще се случи, ако се примирим, че AI ще ни надмине в много отношения и ще ни измести в нашата работа. „Ако ние приемем безкритично съветите, които изкуственият интелект в каквато и да е форма ни дава, и не ги поставяме под въпрос, не ги анализираме или нямаме тази интелектуална възможност да го правим, наистина ще станем само едни натискащи копчета и смазващи чарковете на роботите същества“, предупреди експертът по киберсигурност.

Той напомни, че за да не се изпада в нежелателни ситуации, Европа пое по път, който е следван и от САЩ, и дори от Китай, по отношение на изисквания към системи и приложение на изкуствения интелект. Д-р Шарков посочи, че обществата са изправени пред много сериозно предизвикателство как "умно да използват умния изкуствен интелект".

Що се отнася до кибератаките и опитите да се повлияе на изборите в САЩ, експертът отбеляза, че се е очаквало всички заинтересувани от изборите там страни – и Русия, и Китай – да се опитат да въздействат по някакъв начин, но отчете, че “мотивацията на т.нар. държавно спонсорирани кибератаки, поне на пръв поглед, не беше много ясна и не бе ясно изразена“. Д-р Шарков смята, че промяната е в начина на въздействие. „При изборите от 2016 година основното бе манипулацията на различни групи общества, не само в социални мрежи, но дори и по време на митинги, със специално подготвени наративи с помощта на анализи за масовите мнения и интереси“, даде пример експертът и обясни, че на всеки говорител са били давани списъци от 10 думи, които той трябва да повтори поне три пъти, без значение в какъв ред и контекст, докато говори пред определена общност.

Д-р Шарков подчерта психологическо въздействие на тази манипулация, която по думите му, на практика е един от първите елементи на нещо, което наричаме когнитивна война.

На въпроса дали има друга технология за манипулиране на мнението на хората в полза на една или друга политическа сила, освен анализи на профили в социалните медии чрез изкуствен интелект, д-р Шарков обясни, че не трябва да забравяме, че гласоподавателите са хора и те са основният обект, спрямо които се променят технологиите и сценариите. И добави, че през 2016 година целта е била да се профилира не отделния човек, макар че е имало и такива случаи, а по-скоро отделни групи от обществото.

"Докато сега, особено при последните избори в САЩ, но това важи и за европейските избори, профилирането води до т.нар. таргетирани атаки. Това не са само внушения, мейли, агитации, но и покани за събития, които привидно нямат нищо общо с изборите“, коментира той. В България тепърва ще се правят анализи, но на пръв поглед у нас не се наблюдават „много координирани кампании“.

Д-р Шарков смята, че при всички избори в България основният инструмент за въздействие, като се изключи традиционното купуване на гласове, става чрез методите на когнитивната война. „На първо място тук стои дезинформацията, пропагандата и разпространението на фалшиви новини. Всички медии са съучастници, дори официалните, защото източник на част от дезинформацията и фалшивите новини (и това е синдром, типичен за източните държави) са самите политици“, подчерта в анализа си експертът.

С какви похвати си служи социалното инженерство, за да въздейства върху хората? Постигат ли целта си предизборните дезинформационни атаки и колко са опасни за демокрацията? Как се въвеждат новите европейски регулации за киберсигурност?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:40 | 08.11.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още