Според него в градска среда движението ще е улеснено в трафика с автономни автомобили и не изключи те да се впишат в модела за споделена мобилност.
По думите му продължава тенденцията на обезличаване на европейската автомобилна индустрия – Китай навлиза агресивно на пазара в Европа, а автомобилите им стават все по-добри. „Притеснително е, че европейските производители реагират някак тромаво, има и твърде много регулации“, е мнението на Илиев. И предупреди, че това може да доведе до фалити на европейски компании или придобиването им от китайски.
Предприемачът подчерта, че Европа регулира автомобилния пазар твърде много и това влияе зле на икономиката и конкурентоспособността. „На моменти това прилича на „прострелване в крака“. Разбира се, реформите са трудно нещо, когато говорим за голяма и сложна система като Европейския съюз. Трябва да се даде свобода на бизнеса да създава иновации и да ги пуска на пазара“, отбеляза той.
Що се отнася до въвеждането на идеята за зеления транспорт в България и перспективите на своята компания, Цветан Илиев изтъкна предимствата, които има push scooter или push bike – хибрид между велосипед и тротинетка. Автомобилният инженер посочи, че "на практика тази голяма тротинетка е с много позитиви в дизайна, а електрическият мотор дава възможност да се измине пробег от 100 километра".
Той съобщи, че сглобяването е в България, част от компонентите се произвеждат у нас. „Vinghen е регистрирана през 2022 г. и вече имаме продажби и производство. Наши клиенти са компании в туристическия бранш, които отдават велосипеди под наем. Работим по финализиране на сделки с Швеция, Испания и Естония. Правят се тестове в Северна Македония, подходящи за доставки“, съобщи Илиев.
Според Цветан Илиев тротинетките за споделено пътуване в София вече се срещат по-рядко, защото компаниите, които ги предлагат, вече фалират. „Като средство за придвижване те категорично не са добри, защото им липсва безопасност и стабилност. Моделът с превозни средства, паркирани навсякъде, води до претрупване на тротоарното пространство, а за потребителите липсва предвидимост. Няма как сутрин да станеш и да знаеш къде да намериш въпросните тротинетки“, не спести критиката си предприемачът. И даде за пример като успешен модел в микромобилността нидерландските велосипеди под наем, които успешно се интегрират в транспортните навици на хората.
По думите му в България правенето на бизнес изглежда хаотично. „Има много пречки, но има и някои позитиви. Бързият достъп до интересни и успешни хора е едно от големите предимства, защото това позволява обмяната на опит и менторство. Често общинските администрации също са много отворени към нови идеи, искат да тестват нови неща, което е голям плюс“, заяви Илиев като опит в работата си у нас.
Какво е бъдещето на електромобилната индустрия? Променя ли се инвестиционната среда в България? Как ще се финансира компанията Vinghen – на пазара за растеж или на платформата за споделено финансиране?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ може да гледате тук.